Válasszon
nyelvet !
Choose the
language please !
Wählen Sie die
Sprache bitte !
Choisissez la
langue svp !

Az applet használata: Dupla jobb click segítségével a gráfot a felhasználható területen középre igazítja. A Ctrl + 1, 2, 3, 4 használatával lehet a gráf irányítottságán változtatni, jobb click és az egér mozgatás segítségével pedig lehetőség van zoom-olásra.

COMPUTERWORLD Számítástechnika



A fejlett országokban tapasztalható szakemberhiány az IDC és a Carnation Consulting felmérései szerint Magyarországon ma még nem okoz gondot ,de ugyanezek a felmérések azt jósolják ,hogy 2003-ban az informatikai állások 34 százaléka betöltetlen lesz .


Ezért is fontosak a Cisco-akadémiák ,amelyekről Papp Istvánnal ,a témáért felelős menedzserrel beszélgettünk .


A CNE (Cisco Networking Academy )program 5-6 évvel ezelőtt indult az Egyesült Államokban .


Az eredeti cél az iskolai rendszergazdák megfelelő felkészítése volt ,de érdemesnek látszott a programot alapismeretekkel bővítve megnyitni a diákok előtt .


Ma középfokú és felsőfokú iskolákban zajlik a képzés ,amely négy szemeszterből áll ,szemeszterenként 70 tanórával .


Általános csomagkapcsolt hálózati ismereteket oktatnak az alapoktól kezdve a CCNE minősítési szintig .


A megcélzott közönség a 16 év feletti diákok köre ,felső korhatár nincs .


Korábban más szakmában dolgozó felnőttek is átképezhetik így magukat informatikai szakemberré .


Az oktatás tanári felügyelet mellett folyik ,a tananyag elméleti része azonban online érhető el egy ,az Egyesült Államokban lévő kiszolgálóról .


A gyakorlati képzés az iskolába telepített Cisco eszközökön történik ,mivel a program célja az azonnal piacképes ismeretek átadása ,a gyakorlat adja a tananyag 60-70 százalékát .


Ez azt jelenti ,hogy ha valaki a kurzus végén nem is teszi le a CCNE-vizsgát ,akkor is olyan tudás birtokába jut ,amellyel azonnal munkát találhat .


Napjainkban világszerte több mint 4 ezer iskolában folyik CNA-képzés az Egyesült Államokon kívül 40 országban ,ma Magyarországon 26 akadémia működik .


A tanfolyamon nincs tandíj ,és nonprofit intézmények tarthatják .


Az itthoni bevezetéshez először is be kellett mutatni a programot az oktatási intézményeknek ,az ő részükről nagy volt az érdeklődés .


A következő lépés az angol nyelvű tananyag lefordítása ,amelynek a költségeit a magyar Cisco-képviselet állja .


Erre mindenképpen szükség volt ,mert a szakmai angolnyelv-tudás követelménye nagyon leszűkítette volna azoknak a diákoknak a körét ,akik számára elérhető a képzés .


A magyar a harmadik nyelv ,amelyre lefordítják a CNA- tananyagot .


Az első szemeszter fordítása elkészült ,jelenleg dolgoznak a második szemeszteren ,a harmadik-negyedik szemeszter pedig várhatóan jövő év májusára lesz kész .


Ezek is az Egyesült Államokban lévő kiszolgálókra kerülnek .


A CNA hierarchikus felépítésű nonprofit szervezet .


A Cisco -a program fejlesztője -alatt áll minden országban vagy államban egy Cisco Academy Training Center (CATC ).


Hazánkban ez az intézmény a Kandó Kálmán Főiskola ,amely regionális központ is egyben ,Dél- és Kelet-Európából is fogad oktatókat .


A CATC alatt helyezkednek el a regionális akadémiák ,amelyek összefogják a tényleges oktatást végző lokális akadémiákat .


A regionális akadémia ,ha oktatást tart ,akkor lokális is egyben ,nálunk minden regionális akadémia ilyen .


A kívánatos arány 1:6 ,vagyis egy regionális akadémia alá legalább 6 lokálisnak kell tartoznia .


A regionális akadémiák laboratóriumi eszközeit a Cisco biztosítja ,ez két kapcsoló és négy útválasztó ,mintegy 20 ezer dollár értékben .


A lokális akadémiáknak az eszközöket saját erőből vagy valamilyen egyéb támogatásból kell előteremteniük .


Az oktatók képzését szintén egy helyi oktatóközpont végzi ,szintén díjmentesen ,nálunk a Kandó Kálmán Főiskolán .


A lokális akadémiák támogatása mellett az egyik legfontosabb ,megoldásra váró kérdés az oktatók bérezése .


Egy diák ,aki a kurzus végén leteszi a CCNA vizsgát ,a két-háromszorosát keresheti a tanár fizetésének ,tehát erős a kísértés ,hogy az oktató ennél magasabb tudás birtokában előbb-utóbb elhagyja az iskolát .


A megoldás egy független alapítványon keresztül való finanszírozás lenne ,a támogatói kör azoknak a cégeknek a köréből kerülhetne ki ,amelyek hamarosan szakemberhiánnyal nézhetnek szembe ,informatikai cégek és nagyobb informatikai stábbal rendelkező nagyvállalatok .


Mint Papp István elmondta ,a kormányzati hozzáállás az utóbbi időben sokat javult ,sikerült megértetni ,hogy ez egy hosszú távú stratégiai befektetés .


Magyarországnak nem lesz módja az Egyesült Államokhoz vagy Németországhoz hasonló szakemberimportra ,a felkészült szakembergárda pedig komoly befektetéseket vonzhat az országba .


Csórián Sándor

A dokumentumban összesen 34 mondat ezen belül 91 tagmondat talalható. A dokumentumban szereplő mondatok a küvetkezőképpen épülnek fel: 232 főnévi csoport, 84 jelzői melléknévi szerkezet, 28 határozószói csoport, 5 főnévi igenév szerepel.

A dokumentumban összesen 558 szó jelenik meg.

Az egyes színek jelentése:
Főnév
Ige
Számnév
Melléknév
Névelő
Névutó
Mondat értékű szó
Névmás
Kötőszó
Határozószó
Nyilt tokenosztály