Válasszon
nyelvet !
Choose the
language please !
Wählen Sie die
Sprache bitte !
Choisissez la
langue svp !

Az applet használata: Dupla jobb click segítségével a gráfot a felhasználható területen középre igazítja. A Ctrl + 1, 2, 3, 4 használatával lehet a gráf irányítottságán változtatni, jobb click és az egér mozgatás segítségével pedig lehetőség van zoom-olásra.

Heti Világgazdaság 1999. Szeptember 4-i szám



"Értesítsd a sajtót karácsonyra otthon "táviratozták apjuknak a Wright testvérek a világ első motoros repülése után 1903-ban .


Ma hasonló szenzáció esetén a televízió és az internet segítségével százmilliók követhetnék élőben az eseményt ,a hős a világ bármely pontjáról azonnal felhívhatná szüleit ,és hamar haza is utazhatna .


Az ezredfordulón nemcsak a közlekedés és a hírközlés ,de a háztartás ,a munka és a szórakozás tempója is a sokszorosa a száz évvel ezelőttinek .


Akár a 20. század jelképe is lehetne a Camille Jenatzy belga autóversenyző és villamosmérnök által tervezett ,kordéra helyezett óriás szivar alakú rekordautó :"Az Örök Elégedetlen "(La Jamais Contente )névre keresztelt járgányra mely a 19. század utolsó évében átlépte a 100 kilométerórás sebességhatárt nem szereltek féket .


A sebesség századunk során nemcsak nőttön nőtt ,hanem szinte mindenki számára elérhetővé vált .


Jenatzy rekordja talán az egyik ok lehetett ,amiért Charles H. Duell ,az Egyesült Államok szabadalmi hivatalának New York-i ügyintézője 1899-ben felmondott .


"Már mindent feltaláltak ,amit egyáltalán fel lehet találni "indokolta lépését ,és egyben javaslatát "a feleslegessé vált hivatal "bezárására .


Az emberek a 19. század második felében szédítő fejlődést élhettek át :noha a nagyvárosok közlekedésére a század végén is a lóvasút volt a jellemző ,mégis egyre gyakrabban tűntek fel gumiabroncsos benzinmotoros gépkocsik ,motorkerékpárok ,elektromos hajtású villamosok ,trolibuszok ,és több nagyvárosban köztük Budapesten is földalatti járt már ;gőzhajók szelték át az óceánokat ,a levegőben hőlégballonok szálltak ,az első hírügynökségek a brit Reuter ,de a Magyar Távirati Iroda is előbb morzejelekkel ,elektromágneses távírókészülékeken ,majd telefonon adták-vették a híreket .


A technikai haladás már 1872-ben "csodákra "volt elég ,legalábbis a scifi-író francia Jules Verne képzeletében .


"Húszezer fontba fogadok bárki ellenében ,hogy nyolcvan vagy ennél is kevesebb nap alatt ,ha úgy tetszik ,ezerkilencszázhúsz óra vagy száztizenötezer-kétszáz perc alatt megkerülöm a földet .


Tartják a fogadást ?"tette fel a kérdés klubjában Phileas Fogg ,a titokzatos angol gentleman ,aki szolgája társaságában vasúton és elefántháton ,gőzhajón és vitorlás szánon nyolcvan nap alatt megkerülte a Földet .


Verne könyvének megjelenése előtt három évvel átadták az USA-ban a Csendes-óceántól az Atlanti-óceánig tartó vasútvonalat ,és ugyanebben az évben megnyílt a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel (így az Indiai-óceánnal )összekötő Szuezi-csatorna .


Azóta a tengerjáró hajók sebessége a többszörösére nőtt :míg a Mr. Fogg által az Atlanti-óceán átszelésére igénybe vett gőzhajó 12 csomó (22 kilométer/óra )sebességgel haladt ,a századfordulóra a Kék Szalagért folyó versenyben elérték a 22 csomós (41 kilométer/óra )átlagsebességet éppen ennyivel rohant jéghegynek 1912-ben a Titanic .


Az Európa-Amerika hajóút tempója a 20. század végére csaknem megduplázódott :a rekorder dán Cat-Link V. az utasokat 41,3 csomós (76,5 kilométer/óra )átlagsebességgel röpíti az Újvilágba vagy vissza .


Hatalmas sebességnövekedést produkált a vasút is ,elsősorban a villamosítás következtében .


Már 1903 októberében egy Berlin melletti vasútszakaszon óránként 201 kilométeres sebességet ért el egy elektromos mozdony ,ma viszont több tucat járat Japánban a Hiroshima-Kokura ,Spanyolországban a Madrid-Sevilla ,Franciaországban a Párizs-Lille vonalon átlagsebessége is jóval meghaladja ezt ,miközben a német InterCity Express rekordja 407 ,a francia TGV-é 515 ,a japán Tokaido Sinkanzen által beállított világcsúcs pedig 517 kilométeróra .


Ilyen mérvű technikai haladás után vajon mennyi időbe telne ma Verne Föld körüli útja ?


Így is bizonyos ,hogy a Mr. Fogg nyolcvannapos útiterve ellenében ma már egy árva pennyt sem tenne fel senki ,sőt ,egy bogaras angolnak talán arra sem sikerülne bepaliznia senkit ,hogy fogadjon vele ,két nap alatt körbeutazza a világot .


A győzelem ugyanis szinte biztos .


Felszállhatna mondjuk délben Londonban a British Airways menetrendszerű gépére ,mellyel másnap helyi idő szerint reggel 8-kor Szingapúrba érhetne (ez az út Verne könyvében két nap híján egy hónapig tartott ).


Ha 15 perc alatt sikerülne az átszállás ,a Japan Airlines járatával japán idő szerint délután 3-ra Tokióban lehetne (a szigetország eléréséhez 1872-ben hat hét kellett ),onnan pedig helyi idő szerint délelőtt 11 óra 10 perckor a kaliforniai San Franciscóba érhetne (méghozzá az időzónák sajátosságai miatt ugyanaz nap ).


Míg a vernei rekord során Fogg egy hetet tervezett csupán Amerika átszelésére (az út a könyvben leírt különféle kalandok miatt egy nappal hosszabbra nyúlt ),addig ma San Franciscóból az American Airlines gépével 13 óra és 15 perc alatt hazaérhetne Londonba ,márpedig így az indulást követő második napon 10 óra 35 perckor átvehetné a fogadáson nyert összeget .


A 20. század a repülőgép és a gépkocsik évszázada volt :az első robbanómotoros autót még 1883-ban építette meg a francia Édouard Delamare-Deboutteville ,1903-ban pedig közel egyperces próbaútjára indult a Wright testvérpár (Wilbur és Orwille )által épített motoros repülőgép .


Wrighték repülésének évében Henry Ford autógyárat alapított ,ahol 1924-ig 10 millió ,1927-ig 15 millió darab készült a legendás T-modellből .


1933-ban már az utasforgalmi repülőgépeket is nagyban kezdték gyártani :az USA-ban a Boeing-247-est ,Németországban a Lufthansa számára a Ju-52 gépet .


Amikor 1935-ben Ferdinand Porsche megtervezte és megépítette az első Volkswagent ,a náci népautóprogram előírásai a következők voltak :képes legyen a 100 kilométerórás tartós utazósebességre ,két-öt személyt szállíthasson ,léghűtéses motorja legyen ,illetve 100 kilométeren 8 liternél kevesebbet fogyasszon ,és ezer birodalmi márka alatti áron hozzák forgalomba ("Bogárnak "csak ezen utolsó feltételt nem sikerült teljesítenie ).


1936-ra az amerikai családok 54 százalékának volt már autója .


1958 volt az első év ,amikor több utas kelt át az Atlanti-óceánon repülőn ,mint hajón .


A világban ma félmilliárd gépkocsit tartanak nyilván ,a légitársaságok pedig több mint 1 milliárd utast szállítanak évente .


A mai járművek persze lényegesen különböztek a század eleji modellektől :a repülők és személyautók sebessége a kezdetektől több mint tízszeresére nőtt .


Az 1910-ben London-Manchester között megrendezett repülőversenyt a francia Louis Paulhan nyerte kétfedeles gépén ,12 óra repülési idővel ;1950-ben ugyancsak ő egy sugárhajtású repülővel 19 perc alatt tette meg ugyanezt a távot .


1924-ben három repülőgép kötelékben három hét alatt repülte körbe a Földet ,33 évvel később ez három B-52-esnek 45 óra 19 perc alatt sikerült ,leszállás nélkül ,a levegőben tankolva .


1969 márciusában indult első útjára a francia-angol koprodukcióban készült Concorde ,mely 1976-tól hangsebesség (közel 1200 kilométer/óra )feletti átlagsebességgel ,három óránál is kevesebb idő alatt röpüli át az Atlanti-óceánt .


Az autóknál a tempóváltás hasonló mérvű :míg a 200 kilométer/órás határt a század első évtizedében sikerült elérni ,addig a hangsebességet a brit Thrust SSC rakétaautó 1999-ben lépte át ,éppen ötven évvel azután ,hogy Chuck Yeager amerikai pilóta először hajtott vége szuperszonikus repülést .


A hangsebesség átlépése egyébként repülőgépek esetében nem jelent csúcsot :a Concorde annak kétszeresével ,az amerikai hadsereg által 1968 óta használt Lockheed SR-71-es "Blackbird "pedig a háromszorosával is képes repülni .


Az ember számára elérhető legnagyobb tempót pedig a űrrepülés szolgálja :1969-ben például az Apolló-11 három űrhajósa az ember által addig elért legnagyobb sebességgel közel 40 ezer kilométert tett meg egy óra alatt .


Így Verne másik nagy meséje ,a Hold-utazás is megvalósulhatott .


A megdöbbentő fejlődés ellenére a közlekedési eszközök sebességnövekedését jóval meghaladja az információterjedésben bekövetkezett robbanás .


Noha 1901-ig már több mint 1 millió telefont adtak át ,s 1902-ben a tenger alatti kábelek hossza világszerte elérte a 380 ezer kilométert ,nagyvárosokban pedig már működtek érmebedobós telefonok is ,az üzenettovábbítás legelterjedtebb formája a századelőn még a távirat volt .


"Siker négy repülés csütörtök reggel 21 mérföldes szembe szél felszállás csak motorral sebesség levegőben 31 mérföld leghosszabb 57 másodperc értesítsd a sajtót karácsonyra otthon "így szólt a Wright testvérek 1903. december 17-én kelt ,nehézkesen értelmezhető üzenete ,amelyben beszámoltak a világ első motoros repüléséről .


66 évvel később a Holdra elsőként lépő Neil Armstrong üzenetét "Most elhagyom a kompot .Ez kis lépés egy embernek ,de óriási ugrás az emberiségnek "már nemcsak a houstoni űrközpont ,hanem élő tévéadásban világszerte mintegy 500 millió ember hallotta .


Felgyorsult a privát üzenetek terjedésének sebessége is :a tengerentúlra egy-két hét alatt érkező levéltől a másodpercek alatt célba érő e-mailig .


Eközben a csomagküldő szolgálatok a gyakoribb útvonalakra egy munkanap alatt ,de a Föld bármely pontjára három-öt napon belül juttatják el a küldeményeket .


Az 20. században fölgyorsult az egész életvitel .


Még a főzés sebessége is .


Az első mikrohullámú sütő 1953-ban jelent meg ,és egy évvel később adták el az első ,tálcán árult ,otthon csak felmelegítendő készételekből álló vacsoramenüt ,a ma már minden amerikai szupermarketben megtalálható ,tévénézés közben is fogyasztható "tv-dinnert ".


1980-ban az amerikai családok 13 ,1999-ben már 93 százalékában használtak mikrohullámú sütőt .


A század elején még több óra kellett egy húsleves elkészítéséhez ,ma az egész világon használják a forró vízben oldódó ,másodpercek alatt elkészülő zacskós leveseket .


Ugyanakkor hiába lehet a 20. században időt spórolni az utazáson ,hiába gyorsítja a háztartási munkát a technika ezernyi "csodája "mint a húszas években elterjedt mixer ,mosógép ,porszívó ,az emberek jelentős része időhiányban szenved .


"Számomra az űrutazás kikapcsolódás .Nem kell főznöm .Nem kell mosnom .Nem kell a gyerekekre vigyáznom "jelentette ki egy ízben Jelena Kondakova űrhajósnő .


A Roper Starch Worldwide kutatóintézet öt kontinens harminc országában végzett felmérése szerint egyébként a 13 éven aluli gyereket nevelő nők negyede komoly stresszt él át ,mert úgy érzi ,nem bírja minden teendőjét elvégezni .


A különös jelenség egyik magyarázata ,hogy a fejlődés nem csupán kényelmet hozott ,hanem megsokszorozta ,magasabbra tette az elérendő célokat is .


A sebesség növekedésével gyorsabban elérhető az egykori célállomás ,csakhogy most az emberek messzebbre ,tovább akarnak utazni .


A mélyhűtő ,a mikrohullámú sütő ,a mosogatógép megkönnyítené ugyan az egykori munkát ,de ma már a több napra szóló egy fazék étel helyett étkezésenként más és más (ráadásul változatos )menü dukál .


A mosógép megkönnyíti ugyan a mosást ,csakhogy a század elejével ellentétben ma már az emberek naponta olykor többször is cserélnek ruhát .


"A drótnélküli zenegépnek nincs kereskedelmi értéke .Ki fizetne olyan üzenetért ,mely nem konkrét személynek szól "mondták David Sarnoff üzlettársai a rádióról a húszas években .


De a jelek szerint az embereknek mindenre szükségük van :rádióra ,tévére ,Polaroid fényképezőgépre ,mozira ,internetre ,és lehetőleg minden iparcikkből a legújabbra és a leggyorsabbra .


A sebességnövekedés a haditechnikát sem kerülte el :1907 nyarán megszületett a világ első légiereje ,az amerikai ,s a gépek tervezésére a Wright fivérek kaptak megbízást .


Az első amerikai harci repülőgépeket az USA hírszolgálati parancsnoksága állította rendszerbe ,s elvárásai a következők voltak :a gépek legyenek megbízhatóan kormányozhatóak ,és legalább 58 kilométeres óránkénti sebességgel repüljenek .


A mai modern vadászrepülők ennek a negyvenszeresére is képesek .


Az első világháborúban alkalmazott géppuskák "sebessége "percenként száz lövés volt ,a második világháború gépfegyverei egy perc alatt már ezernél is több lövedéket szórtak az ellenségre .


Az atomtechnika ennél is gyorsabb emberirtást tett lehetővé :míg az első világháborúban a németek 1916 februárjától közel fél évig ostromolták (sikertelenül )a franciaországi Verdun erődjét ,az atomkorban másodpercek alatt egész városok semmisülhetnek meg .


A társadalom sok tekintetben képtelen lépést tartani az általa megteremtett tempóval .


Az oktatási reformok ,a környezetátalakító tevékenység hatása csak évtizedek múltán mérhető ,és a világ pénzügyi rendszerében lezajló folyamatok sem tekinthetők át könnyűszerrel ,amikor naponta 1-2 ezer milliárd dollár "kering a Föld körül ".


A sebesség növekedése bizonyos szférákban azért már most sem jelentősen .


1901 nyarán a Párizs-Berlin távolsági autóverseny győztese ,Henri Fournier 11 óra 46 perc alatt tette meg az 1200 kilométernyi távot ,ami az autópályákon egyre gyakoribb dugókat figyelembe véve a 20. század végén sem lebecsülendő teljesítmény .


A közlekedésben az adminisztratív sebességkorlátozás is szinte egyidős az autó megjelenésével :Angliában már 1903-ban bevezették a világ első igaz ,csak 20 mérföld/órás (32 kilométer/órás )sebességlimitjét ,s a húszas évek végére egyre több nagyvárosban szólított fel piros jelzőfény az adott helyen való megállásra .


A metropolisok forgalma az elmúlt száz év alatt nem sokat gyorsult :Karinthy nem csak Vernét gúnyolta ,de a városi közlekedésről is máig érvényes véleményt mondott ,amikor 1912-ben megírta A Csömöri úttól a Filatorigátig című paródiát .


Ennek főhőse a címben jelölt utat hosszadalmas kalandok után végül úgy teszi meg másfél nap alatt ,hogy mivel hat órával a megszabott időpont előtt kiderül :a Duna-hidakon képtelenség átjutni a Fekete-tengert megkerülve hajt át a túlpartra .

A dokumentumban összesen 69 mondat ezen belül 239 tagmondat talalható. A dokumentumban szereplő mondatok a küvetkezőképpen épülnek fel: 748 főnévi csoport, 230 jelzői melléknévi szerkezet, 135 határozószói csoport, 14 főnévi igenév szerepel.

A dokumentumban összesen 1822 szó jelenik meg.

Az egyes színek jelentése:
Főnév
Ige
Számnév
Melléknév
Névelő
Névutó
Mondat értékű szó
Névmás
Kötőszó
Határozószó
Nyilt tokenosztály