Válasszon
nyelvet !
Choose the
language please !
Wählen Sie die
Sprache bitte !
Choisissez la
langue svp !

Az applet használata: Dupla jobb click segítségével a gráfot a felhasználható területen középre igazítja. A Ctrl + 1, 2, 3, 4 használatával lehet a gráf irányítottságán változtatni, jobb click és az egér mozgatás segítségével pedig lehetőség van zoom-olásra.

Népszabadság 1999. Április 3-i szám



Erzsébetváros-Terézváros területére két évtizede többféle rehabilitációs módszer is rendelkezésre áll .


(Budapest melléklet ,1999. március 31. )


Az idő is adva volt ahhoz ,hogy az egyedülálló századfordulós városszövet fennmaradjon .


Közben a számítástechnika eszközeivel másfajta feldolgozásra is mód nyílna ,amint azt a néhány éve Tapolcát értékvizsgálat alá vevő francia-magyar diákcsapat kiállításon is bemutatta .


Tudom ,más városrészek ,például Kőbánya ,is dolgoznak ilyen terveken ,nemcsak a belső kerületek .


Van világörökségünk ,PHARE-programos pénzünk ,és polgári kezdeményezés is segíti a műemlékek és a pénz összetalálkozását .


A műemlékvédelem hivatali minősítését hatósággá fokozták a veszedelmes viszonyok .


És akkor mit hallok ?


Megvan a bontási engedély a Hungária fürdő eltüntetésére !


Hihetetlen !


Egy korábbi írásomban arcpirítónak minősítettem ezt ,pedig valódi ,vaskos kultúrbotrányról van szó .


Csak hát kevesen tudják ,hogy az építészet kultúra .


Nem tárgy .


Az csak egy épület .


Itt viszont egész városrészről van szó ,amelyre elkészültek az építészeti értékeket feltáró tudományos vizsgálatok .


Léteznek ,még ha senki ,talán az illetékesek sem tudnak róla .


Javaslom ,ha a millenniumi pályázat nem lehet is az elmaradt műemléki beruházások forrása ,legalább helyezzük el a felkutatott várostörténeti ismeretanyagot ,múltunkat és jövőnket :minden ház kapuja mellett legyen az adatokat feltüntető információs rendszer .


Kemény anyagból ,hogy bunkóként ütközzön neki a tudatlan döntéshozó .


Kutyaharapást szőrével .


A Dohány utca 44. elé a következő rontásűző szöveget javaslom :"Hungária fürdő ,étterem ,színház .


Épült 1906-1910 .


Tervezte Ágoston Emil .


A főbejárat fölött Krisztián Sándor fürdőzőket ábrázoló plasztikája található ,amely a háttér türkiz-arany mozaikjával és az ugyancsak domborított ,bronzlámpásokkal egyesített portállal a magyar építészettörténet legszebb kapuzata ."


Talán kisebb betűvel fel lehetne sorolni még a többéves itáliai ,párizsi és berlini tanulmányútról hazatért ,de Pesten végzett építész műveit a Nyúl utcai Gyenes-villát ,az Irányi utcai Unger-házat ,a sok nemzetközi pályadíjat ,köztük a frankfurti vagy a trieszti zsinagógapályázatok díjait .


Esetleg szó eshetne még arról ,hogy élt itt Pesten ,csak ebben a kerületben vagy száznegyvenezer kispolgár ,aki nem elsősorban fürdött ,flörtölt vagy flangált itt ,hanem egy ókori fürdőkultúrához hasonlítható citoyenkultúrát művelt ebben a legendás műintézetben .


Pesties humorát köszörülte itt nap mint nap élőben ,és esténként jót nevetett saját magán az egykori Tarka Színpad előadásait látogatva .


Az épület megmentését 1984 óta napirenden tartó Ráday Mihály említette :innen közvetítette az MTV az első magyar színházi előadást .


Az akkor éppen Blaha Lujza Színháznak keresztelt Operettszínház adta itt a Bástyasétány 77-et .


A sors iróniája ,hogy abban is egy romházról énekelnek ,de nem tragédiát .


Azután 1960-tól újra önálló színház volt itt ,Rácz György és Marton Frigyes is igazgatták ,Rátonyi Róbert pedig itt rendezett .


Revü ,gyermekcirkusz ,pantomim és táncjáték is akadt 1963-ig .


Akkor bezárták .


A Patyolat Vállalat ,valami garázscég meg a 2. számú Tanácsi Építőipari Vállalat ez a legszebb dramaturgiai fordulat rontotta itt a levegőt több mint két évtizeden át .


Tönkre is ment szép lassan az egyedi formájú famunka ,szétrepedtek a Zsolnay-kerámiák ,szándékosan betörték a csiszolt üvegeket ,elvitték a MÉH-be a színesfém dombormunkákat .


Az utcai frontról lelopkodták a turisták az eozinos mozaikkockákat .


Talán Ráday felhívására jelentkezett vagy egy évtizede Garas Dezső ,hogy színházat nyitna itt megint .


Hogy szóba sem álltak vele ,vagy elég komolyan vették ahhoz ,hogy kiröhögjék ,nem tudom .


Feladta .


Most már csak a ház nem adja fel .


Elviselte ,hogy foghíjrablók tárgyaljanak a betegágya fölött ,és hogy hullarablók ólálkodjanak körülötte ,nagyberuházónak maszkírozva .


Színházépület ,megszokta a vastag sminket .


Ahelyett ,hogy megóvta volna saját arcát ,a maradék mozaikot a 2. számú Tanácsi Építőipari Vállalat ,amikor erre a tévéműsorok után felszólították ,alpinistákat hívott ,hogy kalapáccsal verjék le .


Hiába ,az építészet a kultúra ,nem az építés .


A ködösítés persze akkor is folyt :a fenti műveletről a Képes Újság 1985. május 4-i száma a következő képaláírással közölt fotóriportot :"az alpinisták a fürdő régi szép épületén dolgoznak ."


A sokadik Hungária fürdő-ügyben (is )igen harcos hangvételű Ráday-műsorban Vaja László festőművész-porcelánrestaurátor felajánlotta ,hogy a Forma Gmk. egy hónapi társadalmi munkában restaurálja a még megmenthető Zsolnay-féle kerámiákat .


A kutyát sem érdekelte ,nemhogy a bérlő 2. számú Tanácsi Építőipari Vállalatot .


Az egy éve az Új Magyar Építőművészetben megjelent fotókat összevetve azokkal ,amelyeket csaknem húsz éve Ráday készített ,kiderül ,hogy a ház belső terei ,a foyer ,a színház ,az étterem és a fürdő még így lecsupaszítva is impozáns organikus architektúrát mutatnak .


Kerényi József Kossuth-díjas építésznek van egy igaz mondása :a ház szépen öregszik .


A Hungária ezek szerint igen ház ,mert így is gyönyörű .


Meglepett a kerületi önkormányzat műszaki vezetőjének ,Fegyverneki Sándornak egy nyilatkozata ,mely szerint ők csak a homlokzatot akarják megmenteni ,és azt is csak műszaki bravúrral ,kézi bontással lehet .


Még egyszer hangsúlyozom :gyönyörűek a belső terek !


Felszólítom ,akinek vétójoga lehet ,legyen az kancellária vagy Főpolgármesteri Hivatal ,vonassa vissza a bontási határozatot !


Függetlenül a jogi formulától ,hogy a ház csak helyi városképi védettségű nézzen be vagy pillantson a fotókra .


Csak a saját szemében bízzon !


Egyszerűen nem tudom elhinni ,hogy itt tartunk .


A késleltetett városfejlődésből most késleltetett városmentés lett .


Szerencséje volt a városnak ,hogy az ötvenes éveket megúszta .


A kilencveneseket ,úgy látszik ,nehezebb .


Akkor ,az ötvenes években ,a politikában szalámitaktikának nevezték a kis lépéseket ,amelyeket Rákosi a Kismalac meg a farkas tanulságos meséjéből kölcsönzött .


Most a telekspekulánsok élnek vele :hadd tegyem be a lábam csak egy picit ,azután majd borítom a házat .


És ki kérdezi meg ,hogy ami oda épül ,az kell -e a helybélieknek ?


És hogy mit fog még magával rántani képletesen az első dominó feldöntése ?


Erkölcsi korlátokat bizonyosan nem ,hiszen azok látnivalóan odavannak már .


Talán építészeti múzeumot javasolnék ,de gyorsan ,mert az építészet kultúra volta igen lassan terjeszthető .


A tér fizikai érzékelését többé-kevésbé mindenki el tudja sajátítani pár éves koráig .


De a tér szellemét már nem lehet egyik pillanatról a másikra el- és kisajátítani ,leigázni ,pénzért birtokba venni .


Az építészeti kultúrát egy párbeszéd során mi ,használók a megértés ,a kommunikáció kérdezz-felelek játékában a város néhai és mai építőivel együtt nyerhetjük vagy veszthetjük el örökre .


Amíg az építészeti múzeum valahol talán a Hungária fürdőben ,az Ybl-bazárban ,egy remízben vagy éppen a Vajdahunyad várában megnyílik ,tessék hinni a Kossuth-díjasoknak :Rádaynak ,Kerényinek vagy akár Garasnak :itt járunk ,élünk ebben a világon egyedülálló építészettel rendelkező városnyi múzeumban .


Ez a kultúránk .


Majd elfelejtettem :1937-ben a szállodarészben olvasta fel József Attila a nagy vendég jelenlétében a Thomas Mann üdvözlése című versét .


Benne a szállóigévé lett sorokat is :"mi lesz még ,/ honnan uszulnak ránk ordas eszmék ,/ meddig lesz hely ,ahol fölolvashatol ?...",meg hogy :"Mi hallgatunk és lesz ,aki csak éppen / néz téged ,mert örül ,hogy lát ma itt fehérek közt egy európait ."

A dokumentumban összesen 71 mondat ezen belül 181 tagmondat talalható. A dokumentumban szereplő mondatok a küvetkezőképpen épülnek fel: 361 főnévi csoport, 132 jelzői melléknévi szerkezet, 109 határozószói csoport, 9 főnévi igenév szerepel.

A dokumentumban összesen 991 szó jelenik meg.

Az egyes színek jelentése:
Főnév
Ige
Számnév
Melléknév
Névelő
Névutó
Mondat értékű szó
Névmás
Kötőszó
Határozószó
Nyilt tokenosztály