A szoftvertesztelés-képzés helye a hazai
felsőoktatásban és kapcsolódás a
nemzetközi standardokhoz
(The Software Testing Curriculum in
the Hungarian Education in Conjunction with International Standards)
Balla Katalin, Beszédes Árpád, Csonka Béla
György, Heckenast Tamás és Kovács Attila
Összefoglaló:
A különböző informatikus alap- és
mesterképzések magyarországi curriculumai jelenleg
csekély mértékben tartalmazzák a
szoftvertesztelésre mint önálló
szakterületre vonatkozó tudásanyagot. Ehelyett
általában a
szoftver-minőségbiztosítás vagy az
általánosabb szoftvertechnológiai tárgyak
tematikájának része. A különböző
szakmai konferenciákon elhangzottak alapján viszont
kiderül, az iparban igenis komoly felvételi piacra
számíthatnának a jól képzett
szoftvertesztelők. Jelentős szerepe van a szoftvertesztelői szakma
népszerűsítésében az ISTQB (International
Software Testing Qualifications Board) és hazai tagszervezete, a
Magyar Szoftvertesztelői Tanács Egyesület (HTB - Hungarian
Testing Board) szervezeteknek, melyek a szoftvertesztelés
területén dolgozó szakemberek
képzésének és
minősítésének
standardizálását tartják fő
céljuknak. Részben ennek köszönhető, hogy az
utóbbi időben kedvező változások
tapasztalhatók ezen a téren a hazai
felsőoktatásban, amelyre a jelen előadás szerzői
által gondozott egyetemi tantárgyak mind jó
példák (a szerzők többsége oszlopos tagja a
HTB szervezetnek). Az előadás keretén belül
részletesen ismertetjük a szoftvertesztelés
területének fontosságát, valamint
rámutatunk a jelenlegi hiányosságokra ezen a
területen a hazai felsőoktatásban. Ezek után
ismertetjük a nemzetközi standardok szerinti elvárt
képzési programokat, majd megvizsgáljuk annak
lehetőségét, hogy a hazai felsőoktatás még
aktívabb és szélesebb körű szerepet
vállaljon a szoftvertesztelés oktatásában
ezen standardok alapján.
Kulcsszavak:
szoftvertesztelés, szoftverminőség,
minőségbiztosítás
Abstract: The curricula of
different bachelor and master programs in the Hungarian higher level
education include a relatively modest amount of knowledge related to
software testing as a separate discipline. Instead, it can be found
usually as part of more general courses on software quality assurance
or software engineering. Based on the feedback from the different
symposia dedicated to software testing, it can be observed that good
testing professionals are well sought after on the job market. The
International Software Testing Qualifications Board (ISTQB) and its
local organization, the Hungarian Testing Board (HTB) plays a
significant role in the popularization of the software testing
profession. This organization is responsible for defining various
guidelines such as examination structure and regulations,
accreditation, certification etc. for software testing professionals.
Undoubtedly, the activity of the Hungarian Testing Board also
contributed to the fact that significant improvements in the Hungarian
higher education can be observed in this area. The majority of the
authors of this article are also members of the organization, and the
courses they teach at their institutions are all good examples of this
positive change. In the talk, we will stress the importance of software
testing as a profession and point to the weaknesses in this area in the
Hungarian higher education system. We will then overview the structure
and content of the international standard teaching curricula, and
investigate the possibilities of the extension of the teaching plans in
the higher education according to these international guidelines.
Keywords: software testing,
software quality, quality assurance
Back