Programozási alapismeretek gyakorlat
Nappali tagozat
2016/2017 I. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódja: IBN850L
-
Kreditérték: 2.
-
Heti óraszám: 2 .
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: laboratóriumi gyakorlat, gyakorlati jegy.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
-
Oktatók:
Tematika
-
Alakzatok rajzolása HTML5/JavaScript
segítségével.
Hibakeresés JavaScript-ben (böngésző
konzol, alert() használata).
Példák alapvető feltételes és ismétléses
vezérlésekre (if, for, while, do-while):
alakzatok többszöri kirajzolása.
Függvények használata, rekurzió, animációk.
-
A C programozási nyelv alapjai.
A DevCpp konfigzrálás, fordítás,
hibakeresés.
Alapszintű printf, scanf és alapvető
műveletek (+,-,*,/,%,++) használata.
-
Egy és több dimenziós tömbök,
sztringek és karaktertömbök használata.
-
Struktúrák és struktúra tömbök használata.
-
Alapvető fájlkezelés: fprintf, fscanf.
Programok közötti adatcsere fájlok
használatával.
-
Függvények, érték szerinti paraméterátadás
használata.
Struktúra átadása paraméterként.
-
Blokkstruktúra használata. Mi miért legyen
globális, lokális vagy statikus változó?
-
Alapvető probléma-megoldási módszerek:
sorozatszámítás (összeg, szorzat, logikai
műveletek, számlálás), keresés, eldöntés,
kiválasztás, válogatás, rendezés, rekurzió.
Rekurzív és iteratív képletek számolása.
Ajánlott irodalom
-
Gede Mátyás:
A HTML5 Canvas elem használata
-
html5canvas.atw.hu:
HTML5 Canvas/Vászon alapok kezdőknek
-
Szabó Viktor:
Animáció, HTML5 Canvas Animation
-
http://web.t-online.hu/paulina/javascriptek/ajavascript_muveletei/bevezeto_js/js_matematika.html:
JavaScript matematika
-
w3schools:
HTML Canvas Tutorial (angol)
-
html5canvastutorials:
HTML5 Canvas Tutorials (angol)
-
Juhász István, Kósa Márk, Pánovics János, Édelkraut Róbert:
C példatár, illetve ugyanez a
Debreceni Egyetem oldalán
-
Kochan, Stephen G., Programfejlesztés C nyelven :
átfogó bevezetés a C programozási nyelvbe, Budapest,
Kiskapu Kft., 2008, 550 oldal, ISBN: 9639637450
-
Andrew Koenig, C csapdák és buktatók, Kiskapu Kft. 2005,
208 oldal, ISBN: 9789639301900
-
Herbert, Schildt, C/C++ Referenciakönyv, Panem, 1998.
A kurzus felvételének feltétele
-
Az
IBN850E Programozási alapismeretek előadás párhuzamos felvétele.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
A gyakorlatok látogatása kötelező.
Hiányozni annyit lehet, ami még lehetővé teszi a
szükséges pontszámok elérését, azonban a foglalkozásokon
(előadás, gyakorlat) elhangzottakat ismerteknek tekintjük
és a hallgató semmilyen célból nem hivatkozhat
arra, hogy hiányzása következtében ezekről nem
szerzett tudomást. Igazolás nem szükséges,
pótlás nem lehetséges.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
A korábbi (előző félévekben kifejtett) gyakorlati teljesítmény
nem vehető figyelembe, ezért az aktuális félév gyakorlati
kötelezettségeinek teljesítése alól sem mentesít.
-
Zárthelyi dolgozatok: a hallgató csoportjának
6., 7., 8., 9., és 10. megtartott gyakorlatain
a következő témakörökben és pontozással.
-
Minden zérthelyi dolgozatban
-
Átlátható (jól tabulált, függvények)
program készítése:1 pont / ZH.
-
Hibajavítás, szintaktikailag hibátlan
program készítése: 1 pont / ZH.
-
Szemantikailag, logikailag hibátlan
program készítése (a program jól
megtervezett és azt csinálja amit kell):
3 pont / ZH.
-
Alapvető szelekciók és ciklusok
megfelelő használata (mikor melyiket
és hogyan kell használni):
if-else: 2 pont, for: 2 pont, while: 2 pont,
do-while: 2 pont, tehát
összességében 8 pont,
zárthelyi dolgozatonként legalább az egyik
részismeret ellenőrzése megtörténik.
-
1. ZH (6. gyakorlat):
Programozási eszközök ismerete.
-
Adatok felhasználótól történő bekérése,
illetve kiíratása: 2 pont
-
Egy és több dimenziós tömbök
használata: 4 pont
-
Sztringek beolvasása és eltárolása:
2 pont.
-
Műveletek sztringekkel: 1 pont.
-
Több sztring tárolása egy tömbben:
3 pont.
-
2. ZH (7. gyakorlat):
Programozási eszközök ismerete.
-
Struktúrák használata: 2 pont
-
Adatok tárolása struktúra
tömbökben: 2 pont.
-
Megfelelő adatszerkezetek kialakítása
tömbökkel és struktúrákkal: 2 pont.
-
Fájlkezelés használata adatok
tárolására (kiírás + beolvasás): 5 pont
-
Függvénykönyvtárak használata: 1 pont.
-
3. ZH (8. gyakorlat)
Programozási eszközök ismerete.
-
Függvények használata érték szerinti
paraméterátadással: 6 pont.
-
Struktúra átadása függvény
paramétereként: 2 pont.
-
Globális, lokális és statikus változók
megfelelő használata: 3 pont.
-
4. ZH (9. gyakorlat)
Alapvető probléma-megoldási módszerek,
-
Keresés, eldöntés, kiválasztás,
válogatás.: 8 pont.
-
Rendezés: 4 pont.
-
5. ZH (10. gyakorlat)
Alapvető probléma-megoldási módszerek.
-
Sorozatszámítás (összeg, szorzat,
logikai műveletek, számlálás): 4 pont.
-
Képletek számolása.
Számolási (kerekítési) hibák
csökkentése: 7 pont.
-
Rekurzió a képletek számolásában:
3 pont.
-
Rekurzió, mint feladatmegoldási
módszer: 6 pont.
-
Zárthelyi dolgozatokban nem számonkért,
de indokolt esetkben hsználható és
plusz pontot érő ismeretek:
-
Esetkiválasztásos szelekció
(switch-case) használata: 2 pont.
-
Dinamikus memóriafoglalás és
felszabadítás: 2 pont.
-
Hatékony (dinamikus) adatszerkezetek
(pl. láncok, fák) használata: 4 pont.
-
További programozási ismeretek: az
ismeretektől függően legfeljebb 3 pont.
-
Az összpontszám kiszámításához
nem a zárthelyi dolgozatokban elért
pontok adódnak össze, hanem az egyes
ismeretekre szerzett pontok.
A fokozatosan egyre bonyolultabb
feladatok jellegéből következően
bizonyos ismeretek több ZH-ban is
előfordulhatnak, ebben az esetben az
ilyen ismeretre nem jár plusz pont,
de helyes használata növelheti az adott
ismeretre előzőleg szerzett
részpontszámot.
-
Az ZH-k a félév végi Javító/Pót ZH
keretében javíthatók, pótolhatók.
További javítás, pótlás nem lehetséges.
-
Javító/Pót ZH
-
Megírható a hallgató csoportjának
13. megtartott gyakorlatán.
-
Tartalmazni fog a fenti pontozás szerint
legalább 90 pontnak megfelelő kötelező
ismeretet.
-
Az egyes ismeretekre előzőleg kapott
pontszámokat nem csökkenti, mélyebb
ismeret bizonyítása esetén növeli.
-
Gyakorlati tevékenyég
-
Hogyha a hallgató bizonyítja a
gyakorlatvezetőnek valamely fenti
ismeret megfelelő mélységű
elsajátítását (pl. jó kérdés, megjegyzés,
feladatmegoldás során egyedi ötlet stb.),
akkor jár annak ZH pontszáma (azaz,
hogyha a ZH-ban elrontja, ez a
pontszám akkor is meglesz).
-
Arra, hogy a hallgató a gyakorlaton
aktívan részt vesz (a feladatmegoldáson
dolgozik), a kifejtett munka önállóságától
függően alkalmakként 1-2 plusz pontot
kaphat.
-
A hallgató gyakorlatokon kifejtett
elvárhatón felüli igyekezetére és olyan
jó meglátásaira, ötleteire (melyek akár
kérdésben is megfogalmazódhatnak),
melyek nem sorolhatók be a fenti
ismeretek értékelésébe, a
gyakorlatvezető gyakorlatonként
további 1-3 plusz pontot adhat.
-
Projekt munka
-
A projekt munka készítése opcionális,
ugyanakkor nagyon ajánlott, és
esetlegesen javíthatja az egyes
ismeretekre a ZH-kban szerzett
pontszámokat.
-
A projekt munka témáját a hallgató
szabadon találhaja ki, annak figyelembe
vételével, hogy abban csak a ZH-ban is
pontozható ismeretek lesznek értékelve.
-
A projekt munka leadható
2016. október 30-án 23 óra 55 percig
a CooSpace-ben erre a célra létrehozott
Feladat eszközben. Mivel nincsenek
elvárások, ezért javítási lehetőség sincs.
-
A beadott projekt csak akkor érvényes,
hogyha azt a hallgató megvédi.
A védés a hallgató csoportjának 11.
vagy 12. megtartott gyakorlatán, a
gyakolatvezető által meghatározott
időpontban lesz.
A projekt védés azt a célt szolgálja,
hogy a gyakorlatvezető meggyőződjön
arról, hogy a hallgató a projektet ismeri,
így arra külön pont nem jár. A védés
során az oktató a projekt tartalmával és
az annak megvalósításához szükséges
ismeretekkel kapcsolatban kérdéseket
tehet fel, illetve a projekt olyan helyben
történő módosítását kérheti, melyhez
a projekt elkészítéséhez szükséges
ismeretek és készségek használatára
van szükség. Amennyiben a hallgató
ezekre a kérdésekre nem tud válaszolni,
vagy a kért módosításokat nem tudja
elvégezni, ez annak bizonyítékául
szolgál, hogy a projektet nem (teljes
egészében) a bemutatója írta, akkor a
védés sikertelen, csalásnak pótlása
nincs, a hallgató a projektre nem kap
pontot.
Tehát, bemutatót készíteni nem kell,
de készülni kell, mert az oktató olyan
kifogást nem fogadhat el, hogy valaki
a projekt megírása óta a projekt
tartalmát, vagy az ahhoz szükséges
ismereteket elfelejtette.
-
Mivel nem ellenőrizhető, hogy a
feladat megoldásának logikáját a
hallgató találta-e ki, illetve a gyakorlat
száméára rendelkezésre álló időkeretben
az is csak részben ellenőrizhető, hogy
a projekt tartalmát a hallgató szerzői
minőségben ismeri, ezért a projektben
csak a Programozási eszközök
kategóriába tartozó ismeretek lesznek
pontozva, átlagosan a fenti pontozás
felének megfelelő pontszámokkal.
Amennyiben a védésen a
gyakorlatvezetőnek lehetősége lesz
valamely ismereteket az átlagosnál
mélyebben is kikérdezni (példéául azért,
mert a többi ismeret elsajátítását a
hallgató a ZH-kban már bizonyította),
akkor azokra az ismeretekre akár több,
legfeljebb az adott ismereteknél fentebb
meghatározott pontszámot is adhat.
A kurzus teljesítésének feltétele
-
Programozási eszközök ismerete
témakörből legalább 34 pont elérése, ÉS
-
Alapvető probléma-megoldási módszerek
témakörből legalább 16 pont elérése.
Az osztályzat kialakításának módja
-
Összegzésre kerülnek az egyes
részismeretekből szerzett pontrszámok és
a gyakorlati tevékenységből származó
plusz pontok.
-
Az osztályzat kiszámítása:
-
50-64 pont: elégséges (2),
-
65-79 pont: közepes (3),
-
80-89 pont: jó (4),
-
90-111 pont: jeles (5).
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.