Szakmódszertan 1.
(informatika) (középisk)
előadás
Levelező tagozat
2018/2019 I. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódjai: TO-ITLTM1E, ITLSZMFK1E
-
Kreditérték: 1.
-
Féléves óraszám: 6.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: előadás, kollokvium.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
A kurzus felvételének feltétele
-
A TO-ITLTM1G / ITLSZMFK1G
Szakmódszertan 1. (informatika) (középisk)
gyakorlat párhuzamos felvétele
vagy előzetes teljesítése.
Tematika
-
Informatikai ismeretkörök, azok egymásra
épülése és korosztályhoz rendelése.
Tartalmi szabályozás (NAT, kerettantervek,
érettségi követelmények).
Informatika tantárgy felépítése.
Óraterv készítése.
-
Motiváció és pedagógiai módszerek az
informatikaoktatásban.
-
Az informatikai eszközök használatának
tanítása.
A számítógép fő egységeinek (alaplap,
processzor, memória, perifériák,
adathordozó eszközök) tanítása.
A digitális eszközök és a számítógépek
fejlődésének főbb állomásai, tendenciái.
A digitális eszközök egészségkárosító
hatásai, az ergonomikus informatikai
környezet jellemzői.
-
Operációs rendszerek és hasznos
segédprogramok oktatása. Operációs
rendszerek feladatai és csoportosítása.
Grafikus felületek használata,
munkakörnyezet beállítása.
Fájl-, könyvtár-, lemezkezelés és egyéb
parancsok. Fájl átalakítások, tömörítések.
Digitális kártevők elleni védekezés.
Hálózati ismeretek és hálózati operációs
rendszerek kezelése.
A digitális jelek minőségével, kódolásával,
továbbításával kapcsolatos problémák
kezelése. Felhőszolgáltatások használata.
Mobil operációs rendszerek, az iskolai
oktatáshoz kapcsolódó mobileszközökre
fejlesztett alkalmazások telepítése és
használata.
-
Az adatok védelmét biztosító lehetőségek
oktatása.
Személyes információk és más adatok
illetéktelenek által történő hozzáférésének
veszélyei, védekezési lehetőségek.
Hálózatok biztonságos és etikus használata.
-
Információs társadalom ismeretek oktatása.
Az információs társadalom fejlődése.
Az információkezelés jogi és etikai
vonatkozásai. Az adatokkal, különösen a
személyes adatokkal való visszaélések,
veszélyek és következmények, azok
kivédése, a védekezés módszereinek és
szempontjainak megismerése.
Szerzői jogi alapfogalmak.
A programhasználat során betartandó
jogok és kötelességek.
-
Infokommunikáció tanítása.
Az információ keresésének és
megszerzésének lehetőségei, hitelessége,
megbízhatósága és etikus felhasználása.
Oktatási és más jellegű internetes szótárak,
lexikonok, folyóiratok, portálok, térképek,
adatbázisok, oktató-videó, videóblog,
alkalmazások használata.
Információk, elektronikus könyvek,
hangoskönyvek, képek, hanganyagok,
videó tartalmak keresése, a találatok
szűkítése, mentése és használata.
A közlés céljának felismerése, a tartalmak
manipulatív tevékenységének felfedése.
Az információk megosztásának lehetőségei,
etikai szabályai, hivatkozása, és veszélyei.
Nyomtatásra és webes publikálásra szánt
dokumentumok készítése, fájlformátumok,
tartalmi és formai elvárások.
-
Infokommunikációs programok
használatának tanítása.
E-mail, üzenetküldés, (több résztvevős)
beszélgetés, közösségi média
használatának lehetőségei, szabályai,
veszélyei, védekezési lehetőségek.
Csoportmunka az interneten.
A túlzott internethasználatból kialakuló
káros életformák azonosítása, a függőség
elhárítása.
-
Az elektronikus szolgáltatások tanítása.
E-ügyintézés, e-kereskedelem,
e-állampolgárság, IT gazdaság, környezet,
kultúra, előnyök és veszélyek.
A fogyasztói viselkedést befolyásoló
módszerek megfigyelése és azonosítása,
tudatos vásárlókép kialakítása.
Információvédelem, biztonsági és jogi
kérdések.
-
Könyvtári informatika tanítása.
A könyvtári információs rendszer
szolgáltatásai. Katalógusok, könyvtári és
közhasznú adatbázisok, időszaki
kiadványok, elektronikus könyvek,
digitalizált dokumentumok használata.
A könyvtárközi kölcsönzés funkciójának
megértése. Az interneten megjelent
források hivatkozási technikájának
megismerése; hivatkozásjegyzék,
irodalomjegyzék készítése.
További fejlesztendő kompetenciák
-
Képes a szaktudományi, továbbá az
általános pedagógiai-pszichológiai
képzésben tanult módszerek, eljárások
szaktárgyi alkalmazására, a különböző
tudásterületek közötti összefüggések,
kapcsolódások, átfedések és egymásra
hatások felismerésére, a szaktárgyi
integráció megvalósítására.
-
Törekszik az életkori, egyéni és csoport
sajátosságoknak megfelelő, aktivitást,
interaktivitást, differenciálást elősegítő
tanulási-tanítási stratégiák, módszerek
alkalmazására.
Képes a szaktárgy ismeretanyagának
megfelelő csoportosításával, közvetítésével
az érdeklődés és a figyelem folyamatos
fenntartására.
-
Alkalmazza az együttműködést támogató,
motiváló módszereket a szaktárgyi oktatás
keretében.
-
Ösztönzi a tanulók önálló véleményalkotását,
törekszik a kritikus gondolkodásmód
kialakítására, különös tekintettel az
informatikai alkalmazás veszélyeinek
figyelemfelhívására. Érzékeny a tanulók
problémáira.
Ajánlott irodalom
-
A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
-
Nemzeti alaptanterv (NAT)
-
Kerettantervek
-
Az új NAT tervezete
- Ollé János:
Az oktatás módszerei
-
Ollé János: Az oktatás szervezeti formái
és szervezési módjai
1. rész és
2. rész.
- Ollé János:
A hálózatelmélet oktatási alkalmazása,
konnektivizmus, a hálózati munka.
- Ollé János:
Tanítási-tanulási stratégiák
-
Janurikné Soltész Erika:
Motiválás,
aktivizálás,
megerősítés.
- Szlávi Péter, Zsakó László:
Informatika oktatása
- Dr. Nyéki Lajos:
Szakmódszertan informatika szakos mérnöktanárok számára
,
Belépés vendégként
- Dr. Nyéki Lajos:
Felkészülés a tanítási órákra, 2017.
- Námesztovszki Zsolt:
Oktatásinformatika, Újvidéki Egyetem, 2013.
- Lévai Dóra, Papp -Danka Adrienn:
Interaktív oktatásinformatika,
Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2015.
- Vörös Péter:
Oktatástechnológia és -informatika
agrár-mérnöktanár szakos hallgatók számára,
Kaposvári Egyetem, 2011.
- Módszerkocka:
Óraterv az iskolában
- Rozgonyi-Borus Ferenc,
Dr. Kokas Károly:
Informatika középiskolásoknak,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2005.
- Rozgonyi-Borus Ferenc:
Példatár, informatika, 9-12,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2004.
- Reményi Zoltán, Siegler Gábor,
Szalayné Tahy Zsuzsanna:
Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény -
Informatika,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.
- Bíró Zsolt, Csúri Péter, Fodor Zsolt:
10 próbaérettségi infornatikából,
középszint, írásbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2006.
- Holczer József:
Informatika szóbeli érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2008.
- Holczer József:
Informatika gyakorlati érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2011.
- Dorozsmai Károly:
60 tétel informaikából,
középszint - szóbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2008.
- Benke Gabriella:
Színes érettségi feladatsorok informatikából,
középszint - gyakorlati,
Maxim Kiadó, Szeged, 2009.
- Jónás Katalin, Juhász Tibor,
Kévés Rita, Siegler Gábor,
Tóth Tamás, Végh András:
Informatika feladatgyűjtemény 9-10,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008.
- Dr. Dancsó Tünde - Korom Pál:
Informatika 9-10,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó,
Budapest, 2013.
- Korom Pál:
Informatika 9. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Korom Pál:
Informatika 10. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
-
Szabó Márk:
Informatika tételek: Emelt szintű érettségi
témakörök vázlatai, 2016:
GoogleBooks,
pdf.
-
Prusi:
Szakdolgozat az információk hitelességéről
-
Aczél Petra:
Médiameggyőzés
-
Koltay András, Török Bernát:
Sajtószabadság és médiajog
a 21. század elején:
3.
,
4.
-
Slezák Csaba:
Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
-
Müller Zsuzsanna:
A Wikipédia tartalmi megbízhatóságának kérdése.
TMT 58. évfolyam (2011) 7. szám.
-
Forgó Sándor:
Az internetes információ megbízhatósága, hitelessége
-
Digitális Pedagógiai Módszertani Központ:
Mit jelent a GDPR az oktatási intézményekre nézve?
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
Az előadások látogatása nem kötelező, azonban
az előadásokon elhangzottakat ismerteknek, az esetleges
megállapodásokat elfogadottaknak tekintjük, és a hallgató
semmilyen célból nem hivatkozhat arra,
hogy hiányzása következtében ezekről nem szerzett tudomást.
Igazolás nem szükséges, pótlás nem lehetséges.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
Az előadások során félévközi ellenőrzések
nem lesznek.
-
A hallgatók az előadással kapcsolatosan
kifejtett tevékenységekre plusz pontokat
kaphatnak, amelyek 1 pont = 1% arányban
a vizsgán garantált minimális %-ként, illetve
megajánlott jegy alapjaként felhasználhatók.
A vizsgára jelentkezés feltétele
-
A TO-ITLTM1G / ITLSZMFK1G
Szakmódszertan 2. (informatika) (középisk)
gyakorlat
előzetes teljesítése.
A kurzus teljesítésének feltétele
-
A
TO-ITNTM2KG Szakmódszertan 2.
(informatika) (középisk)
gyakorlat
előzetes teljesítése ÉS
-
szóbeli kollokviumon az elvárható tudás
legalább 50%-os ismeretének bizonyítása.
Az osztályzat kialakításának módja
-
az osztályzat kiszámítása a kollokviumon
elért pontszám arányában:
-
0-49 %: elégtelen (1),
-
50-64 %: elégséges (2),
-
65-79 %: közepes (3),
-
80-89 %: jó (4),
-
90-100 %: jeles (5).
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.
-
Felhívjuk a tisztelt hallgatók figyelmét arra,
hogy kizárólag u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre garantáljuk a választ, és
személyes információkat (pl. pontszámot)
csak a hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen
található egyetemi levelező rendszerbeli
saját címéről küldött levelére válaszolva
adunk ki.