Szakmódszertan 2.
(informatika) (középisk)
előadás
Nappali tagozat
2018/2019 I. félév
Alapadatok
-
A tantárgy kódja: TO-ITNTM2KE
-
Kreditérték: 1.
-
Heti óraszám: 1.
-
A tantárgy típusa és értékelés módja: előadás, kollokvium.
-
Tantárgyfelelős:
Dr. Holló Csaba, egyetemi adjunktus,
Szoftverfejlesztés Tanszék.
A kurzus felvételének feltétele
-
A TO-ITNTM2KG Szakmódszertan 2.
(informatika) (középisk)
gyakorlat párhuzamos felvétele
vagy előzetes teljesítése.
Tematika
-
Informatikai ismeretkörök, azok egymásra
épülése és korosztályhoz rendelése.
Tartalmi szabályozás (NAT, kerettantervek,
érettségi követelmények).
Informatika tantárgy felépítése.
Óraterv készítése.
-
Motiváció és pedagógiai módszerek az
informatikaoktatásban.
-
Az informatikai eszközök használatának
tanítása.
A számítógép fő egységeinek (alaplap,
processzor, memória, perifériák,
adathordozó eszközök) tanítása.
A digitális eszközök és a számítógépek
fejlődésének főbb állomásai, tendenciái.
A digitális eszközök egészségkárosító
hatásai, az ergonomikus informatikai
környezet jellemzői.
-
Operációs rendszerek és hasznos
segédprogramok oktatása. Operációs
rendszerek feladatai és csoportosítása.
Grafikus felületek használata,
munkakörnyezet beállítása.
Fájl-, könyvtár-, lemezkezelés és egyéb
parancsok. Fájl átalakítások, tömörítések.
Digitális kártevők elleni védekezés.
Hálózati ismeretek és hálózati operációs
rendszerek kezelése.
A digitális jelek minőségével, kódolásával,
továbbításával kapcsolatos problémák
kezelése. Felhőszolgáltatások használata.
Mobil operációs rendszerek, az iskolai
oktatáshoz kapcsolódó mobileszközökre
fejlesztett alkalmazások telepítése és
használata.
-
Az adatok védelmét biztosító lehetőségek
oktatása.
Személyes információk és más adatok
illetéktelenek által történő hozzáférésének
veszélyei, védekezési lehetőségek.
Hálózatok biztonságos és etikus használata.
-
Információs társadalom ismeretek oktatása.
Az információs társadalom fejlődése.
Az információkezelés jogi és etikai
vonatkozásai. Az adatokkal, különösen a
személyes adatokkal való visszaélések,
veszélyek és következmények, azok
kivédése, a védekezés módszereinek és
szempontjainak megismerése.
Szerzői jogi alapfogalmak.
A programhasználat során betartandó
jogok és kötelességek.
-
Infokommunikáció tanítása.
Az információ keresésének és
megszerzésének lehetőségei, hitelessége,
megbízhatósága és etikus felhasználása.
Oktatási és más jellegű internetes szótárak,
lexikonok, folyóiratok, portálok, térképek,
adatbázisok, oktató-videó, videóblog,
alkalmazások használata.
Információk, elektronikus könyvek,
hangoskönyvek, képek, hanganyagok,
videó tartalmak keresése, a találatok
szűkítése, mentése és használata.
A közlés céljának felismerése, a tartalmak
manipulatív tevékenységének felfedése.
Az információk megosztásának lehetőségei,
etikai szabályai, hivatkozása, és veszélyei.
Nyomtatásra és webes publikálásra szánt
dokumentumok készítése, fájlformátumok,
tartalmi és formai elvárások.
-
Infokommunikációs programok
használatának tanítása.
E-mail, üzenetküldés, (több résztvevős)
beszélgetés, közösségi média
használatának lehetőségei, szabályai,
veszélyei, védekezési lehetőségek.
Csoportmunka az interneten.
A túlzott internethasználatból kialakuló
káros életformák azonosítása, a függőség
elhárítása.
-
Az elektronikus szolgáltatások tanítása.
E-ügyintézés, e-kereskedelem,
e-állampolgárság, IT gazdaság, környezet,
kultúra, előnyök és veszélyek.
A fogyasztói viselkedést befolyásoló
módszerek megfigyelése és azonosítása,
tudatos vásárlókép kialakítása.
Információvédelem, biztonsági és jogi
kérdések.
-
Könyvtári informatika tanítása.
A könyvtári információs rendszer
szolgáltatásai. Katalógusok, könyvtári és
közhasznú adatbázisok, időszaki
kiadványok, elektronikus könyvek,
digitalizált dokumentumok használata.
A könyvtárközi kölcsönzés funkciójának
megértése. Az interneten megjelent
források hivatkozási technikájának
megismerése; hivatkozásjegyzék,
irodalomjegyzék készítése.
További fejlesztendő kompetenciák
-
Képes a szaktudományi, továbbá az
általános pedagógiai-pszichológiai
képzésben tanult módszerek, eljárások
szaktárgyi alkalmazására, a különböző
tudásterületek közötti összefüggések,
kapcsolódások, átfedések és egymásra
hatások felismerésére, a szaktárgyi
integráció megvalósítására.
-
Törekszik az életkori, egyéni és csoport
sajátosságoknak megfelelő, aktivitást,
interaktivitást, differenciálást elősegítő
tanulási-tanítási stratégiák, módszerek
alkalmazására.
Képes a szaktárgy ismeretanyagának
megfelelő csoportosításával, közvetítésével
az érdeklődés és a figyelem folyamatos
fenntartására.
-
Alkalmazza az együttműködést támogató,
motiváló módszereket a szaktárgyi oktatás
keretében.
-
Ösztönzi a tanulók önálló véleményalkotását,
törekszik a kritikus gondolkodásmód
kialakítására, különös tekintettel az
informatikai alkalmazás veszélyeinek
figyelemfelhívására. Érzékeny a tanulók
problémáira.
Ajánlott irodalom
-
A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
-
Nemzeti alaptanterv (NAT)
-
Kerettantervek
-
Az új NAT tervezete
- Ollé János:
Az oktatás módszerei
-
Ollé János: Az oktatás szervezeti formái
és szervezési módjai
1. rész és
2. rész.
- Hartyányi Mária, dr. Sediviné Balassa Ildikó,
Chogyelkáné Babócsy Ildikó, Téringer Anita,
Ekert Sára, Darragh Coakley, Shane Cronin,
Maria Teresa Villalba de Benito,
Guillermo castilla Cebrián,
Sonia Martinez Requejo,
Eva Jiménez Garcia, Martina Manénová,
Vera Tauchmanova:
Fordított osztályterem a gyakorlatban,
ITStudy Hungary, 2018.
- Ollé János:
A hálózatelmélet oktatási alkalmazása,
konnektivizmus, a hálózati munka.
- Ollé János:
Tanítási-tanulási stratégiák
-
Janurikné Soltész Erika:
Motiválás,
aktivizálás,
megerősítés.
- Ábrányi Andrea:
Tanítási módszerek alkalmazása az
informatika órán, szakdolgozat, 2011.
- Szlávi Péter, Zsakó László:
Informatika oktatása
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A mobiltechnológiával támogatott tanulás
és tanítás módszerei, Educatio, 2015
- Megan Poore:
Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
- Lenkovics Ildikó:
A tanítás tanulása
- Gombos Eszter, Németiné Vígvári Edit:
Kézikönyv vezetőtanárok számára
- Dr. Nyéki Lajos:
Szakmódszertan informatika szakos mérnöktanárok számára
,
Belépés vendégként
- Dr. Nyéki Lajos:
Felkészülés a tanítási órákra, 2017.
- Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta:
A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei, Educatio, 2015.
- Námesztovszki Zsolt:
Oktatásinformatika, Újvidéki Egyetem, 2013.
- Lévai Dóra, Papp -Danka Adrienn:
Interaktív oktatásinformatika,
Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2015.
- Vörös Péter:
Oktatástechnológia és -informatika
agrár-mérnöktanár szakos hallgatók számára,
Kaposvári Egyetem, 2011.
- Módszerkocka:
Óraterv az iskolában
- Rozgonyi-Borus Ferenc,
Dr. Kokas Károly:
Informatika középiskolásoknak,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2005.
- Rozgonyi-Borus Ferenc:
Példatár, informatika, 9-12,
Mozaik Kiadó, Szeged, 2004.
- Reményi Zoltán, Siegler Gábor,
Szalayné Tahy Zsuzsanna:
Érettségire felkészítő feladatgyűjtemény -
Informatika,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004.
- Bíró Zsolt, Csúri Péter, Fodor Zsolt:
10 próbaérettségi infornatikából,
középszint, írásbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2006.
- Holczer József:
Informatika szóbeli érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2008.
- Holczer József:
Informatika gyakorlati érettségi
közép- és emelt szinten,
Jedlik Oktatási Stúdió, Budapest, 2011.
- Dorozsmai Károly:
60 tétel informaikából,
középszint - szóbeli,
Maxim Kiadó, Szeged, 2008.
- Benke Gabriella:
Színes érettségi feladatsorok informatikából,
középszint - gyakorlati,
Maxim Kiadó, Szeged, 2009.
- Jónás Katalin, Juhász Tibor,
Kévés Rita, Siegler Gábor,
Tóth Tamás, Végh András:
Informatika feladatgyűjtemény 9-10,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2008.
- Dr. Dancsó Tünde - Korom Pál:
Informatika 9-10,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó,
Budapest, 2013.
- Korom Pál:
Informatika 9. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
- Korom Pál:
Informatika 10. tanmenet (docx)
Dr. Dancsó Tünde, Korom Pál:
Informatika 9-10. tankönyvéhez
-
Szabó Márk:
Informatika tételek: Emelt szintű érettségi
témakörök vázlatai, 2016:
GoogleBooks,
pdf.
-
Prusi:
Szakdolgozat az információk hitelességéről
-
Aczél Petra:
Médiameggyőzés
-
Dombi Judit, Farkas Judit, Gúti Erika:
Asszimetrikus kommunikáció, SZAK Kiadó, 2018.
-
Koltay András, Török Bernát:
Sajtószabadság és médiajog
a 21. század elején:
3.
,
4.
-
Slezák Csaba:
Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
-
Müller Zsuzsanna:
A Wikipédia tartalmi megbízhatóságának kérdése.
TMT 58. évfolyam (2011) 7. szám.
-
Forgó Sándor:
Az internetes információ megbízhatósága, hitelessége
-
Digitális Pedagógiai Módszertani Központ:
Mit jelent a GDPR az oktatási intézményekre nézve?
-
Racsko Réka:
Digitális átállás az oktatásban
-
Takács Viktória:
Gondolkodjunk 3D-ben! A közösségi vita módszertana,
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, 2014.
További linkek
- Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság:
Gyerekek a digitális térben (.pdf)
-
Hwsw.hu:
Megszavazta az Európai Parlament a szerzői jogi reformot
-
Napi.hu:
Iskolákban tanítaná a kormány,
mi a fake news
-
Urban legends
-
ÁlhírVadász
-
Európai Békéltető Honlap (Testület)
(Online Dispute Resolution)::
ec.europa.eu/odr
-
444.hu:
Az internetes gyűlöletbeszéd nem tartozik
a szólásszabadság hatálya alá az Emberi
Jogok Európai Bírósága ítélete szerint
-
Index:
Tippek internetes kamuhírek és átverések
felismerésére.
-
HVG:
Itt a nagy átverős lista: weboldalak,
melyeknek soha ne higgyen el semmit
-
HVG:
Ha így netezik és facebookozik,
szinte biztos, hogy nem verik át.
-
HVG:
Álhírek jelentése a Facebookon
-
HVG:
Játék kamuhírek felismerésére.
-
Nick Vujicic:
Iskolai bántalmazás
-
Családi titkok:
Lopott vágyak
(hamis profilok).
-
MTV:
Kamureg
A foglalkozásokon való részvétel követelményei
és a távolmaradás pótlásának lehetősége
-
Az előadások látogatása kötelező.
Elfogadott legfeljebb két igazolatlan és két
orvosi papírral igazolt hiányzás.
Több hiányázás esetén a kurzus nem
teljesíthető.
Pótlás nem lehetséges.
Az előadásokon elhangzottakat ismerteknek,
az esetleges megállapodásokat
elfogadottaknak tekintjük, és a hallgató
semmilyen célból nem hivatkozhat arra,
hogy hiányzása következtében ezekről
nem szerzett tudomást.
A félévközi ellenőrzések
(beszámolók, zárthelyik) száma,
témaköre és időpontja, pótlásuk
és javításuk lehetősége
-
Az előadások során félévközi ellenőrzések
nem lesznek.
-
A hallgatók az előadással kapcsolatosan
kifejtett tevékenységekre plusz pontokat
kaphatnak, amelyek 1 pont = 1% arányban
a vizsgán garantált minimális %-ként, illetve
megajánlott jegy alapjaként felhasználhatók.
A vizsgára jelentkezés feltétele
-
A
TO-ITNTM2KG Szakmódszertan 2.
(informatika) (középisk)
gyakorlat
előzetes teljesítése.
A kurzus teljesítésének feltétele
-
A
TO-ITNTM2KG Szakmódszertan 2.
(informatika) (középisk)
gyakorlat
előzetes teljesítése ÉS
-
szóbeli kollokviumon az elvárható tudás
legalább 50%-os ismeretének bizonyítása.
Az osztályzat kialakításának módja
-
az osztályzat kiszámítása a kollokviumon
elért pontszám arányában:
-
0-49 %: elégtelen (1),
-
50-64 %: elégséges (2),
-
65-79 %: közepes (3),
-
80-89 %: jó (4),
-
90-100 %: jeles (5).
További tudnivalók
-
A számonkéréseken a hallgató köteles személyazonosságát
igazolni. Amennyiben a diákigazolványban található fénykép
alapján nem azonosítható egyértelműen, úgy köteles más
érvényes fényképes igazolvánnyal is azonosítani magát.
-
A számonkérések során semmilyen segédlet nem használható.
-
Felhívjuk a tisztelt hallgatók figyelmét arra,
hogy kizárólag u-szeged.hu tartományból
küldött levelekre garantáljuk a választ, és
személyes információkat (pl. pontszámot)
csak a hallgató
http://www.stud.u-szeged.hu/ címen
található egyetemi levelező rendszerbeli
saját címéről küldött levelére válaszolva
adunk ki.