Szépkúti István: Hogyan tehetik eredményesebbé a biztosító társaság működését a vezetői információs rendszerek?

[ Translate ]

 

1. Összegzés

Mi teszi szükségessé az üzlet számára a vezetői információs rendszereket? „A tipikus nagyvállalatnak vagy banknak van egy nagy problémája: sok olyan fontos üzleti adatot gyűjt, amely soha nem kerül felhasználásra. A felhasználók, akik vehetnék és versenyelőnnyé alakíthatnák azokat, nem kapják meg azt a szintű hozzáférést, amelyre szükségük van.”

Szakdolgozatom célja, hogy bemutassam: milyen eszközökkel tudja szolgálni a biztosítási tevékenység nyereségessé vagy még nyereségesebbé tételét az információtechnológia.

A vezetői információs rendszerek hasznossága van, amikor pénzben is pontosan kifejezhető:

- Ha az informatika olyan alapelveket használ (például az IBM Biztosítási Alkalmazás Architektúráját), amelyek lehetővé teszik a software fejlesztési ciklus felgyorsulását, és ezáltal az informatika költségeinek csökkentését.

- Ha megkíséreljük a végső profit centrum, az ügyfél szintjén meghatározni az eredmény (nyereség vagy veszteség) nagyságát.

- Ha a direktmarketing kampányok során olyan modelleket alkalmaz a biztosító (például a Horizontális Marketing módszerét), amelyek lineáris programozási eszközökkel segítenek az optimális költségvetés nagyságának és elosztásának meghatározásában.

- Általában minden olyan esetben, amikor operációkutatási eszközökkel keressük valamely célfüggvény optimumát.

Sok esetben előfordul azonban, hogy a költségmegtakarítás vagy bevétel-növekedés nem határozható meg pontosan, a költség-haszon elemzés hagyományos módszerei nem alkalmazhatók:

- Ha az üzlet ügyfélközpontú filozófiájának jobb támogatása érdekében az informatika az adatbázist áttervezi, és az ügyfelet helyezi középre (a módozatokkal szemben).

- Adatraktárak tervezésénél nem használható a szokásos követelményvezérelt rendszerfejlesztési életciklus. Az adatraktárak fejlesztése inkább adatvezérelt. A döntéstámogató rendszerrel foglalkozó szakember gyakran így fogalmazza meg kérését: „Adjátok nekem, amit kérek, azután meg tudom mondani, mi az, amire igazán szükségem van.” Ezért a legtöbb esetben az igazi haszon nem ismert, vagy még számítani sem lehet rá az adatraktár felépítésekor. Így nem lehet meghatározni a befektetés-arányos nyereséget sem.

- A szűkebb értelemben vett adatbányászat esetében (az információ nagy adatbázisokból történő adatvezérelt kinyerésekor) nem tudhatjuk előre, hogy mi lesz a folyamat eredménye. Nem egy jól megfogalmazott hipotézist tesztelünk. Ezért a hasznosságát sem tudjuk megbecsülni előzetesen.

- Egy szintén jellemző példa: amikor döntéstámogató rendszerek segítségével javítják a pénzügyi tervezés minőségét.

- Amikor az elérendő cél a „döntéshozás javítása”, valaminek a „jobb megértése”. Ilyen esetekben az informatika kis költséggel elkészíthető prototípus segítségével érzékeltetheti a felhasználóval a rendszer - pénzben nem mérhető - hasznosságát.

Van tehát mód arra, hogy a biztosítót eredményesebbé tegyük az információtechnológia eszközeivel. Ehhez azonban nem elegendő csak beszerezni a szükséges hardvereket és szoftvereket. Ez önmagában csak költségeket jelent. El kell érni, hogy a felhasználók valóban megkapják azt a szintű hozzáférést, amelyre szükségük van. Csak így lehet a felmerült költségeket tényleges hasznokkal igazolni.

 


 

Home | Papers | Contact | My Father's Site