Játékfák, alfa-béta vágás, részlegesen kifejtett játékfák, heurisztikák


Élgyűjtés játék:
Adott egy gráf, melynek minden éléhez rendelve van egy-egy érték, továbbá el van helyezve a két játékosnak, A-nak illetve B-nek egy-egy bábuja a gráf egy-egy csúcsán. A játékosok felváltva lépnek, minden körben a bábujukat annak aktuális pozíciójából valamely szomszédos csúcsra áthelyezve (A kezd). Ezen lépés következtében az adott él megszűnik, a játékban többször már nem használható fel, viszont az aktuális játékos pontszáma a felhasznált él értékével nő. A játék akkor ér véget, amikor valamelyik játékos már nem tud többet lépni.

Példa alfa-béta vágással. Az ábrán egy-egy gráf alatt az aktuális eredmény is fel van tüntetve [A pontszáma : B pontszáma] formában.



Lehetséges heurisztikák az élgyűjtés játékhoz:

A játékos stratégiája:
B játékos stratégiája:

A játékos kezd, kiértékeli az állást:



ami alapján a 3-as csúcsba lép.

Következőként B értékel:


és mivel minimalizál, ő is a 3-as csúcsra lép.

Ebben a helyzetben A csak a 2-esre léphet:


B
pedig ezután már sehova. Vége a játéknak, a végeredmény 3:1; azaz B fizet A-nak 2  dollárt.