Számítógépes grafika alapjai (2012-2013-1)
Főoldal
Követelmények
Határidők
Előadás
Gyakorlati segédanyag
Linkek

Általános információk


Fogadó óra: Hétfő 14-15,  Árpád tér 2. 216. szoba (tetőtér)

E-mail: gnemeth [ at ] inf.u-szeged.hu
Web: http://www.inf.u-szeged.hu/~gnemeth


Számítógépes grafika alapjai (2012-2013-1)



A kurzus weboldala

Hírek, információk, aktualitások



Követelmények


Az előadás látogatása nem kötelező. A gyakorlat teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a gyakorlaton a zárthelyi dolgozatokból legalább 20 pontot szerzett és a gyakorlaton szerezhető maximális pontszám 50%-át (20 pont) elérte. Ha a hallgató nem teljesítette a gyakorlati követelményeket, nem engedhető vizsgára. Az elméleti vizsgán legfeljebb 60 pont szerezhető. Az elméleti vizsga akkor sikeres, ha a hallgató itt is legalább 50%-ot teljesít, vagyis legalább 30 pontot szerez.

Ponthatárok
0-49elégtelen (1)
50-62elégséges (2)
63-74közepes (3)
75-87jó (4)
88-100jeles (5)

Nappali tagozaton
A gyakorlat látogatása kötelező, legfeljebb két alkalommal lehet hiányozni.
  • Két ZH lesz egyenként 15-15 pontot lehet rá szerezni, tehát a ZH feladatokból összesen 30 pont szerezhető. Javító ZH-ra nincs lehetőség!
  • Két kötelező feladatot kell beadni a megadott határidőig. Halasztási lehetőség nincs! A kötelező programnak meg kell felelnie a specifikációnak és a formai követelményeknek. Csak olyan program fogadható el, amely kabinetes rendszeren fordul és fut. A program kipróbálható a linux.inf.u-szeged.hu gépen. A program beküldése e-mailben történik. Csak a stud-os e-mail címről fogadható el kötelező program. A kötelező programra egyenként 5-5, azaz összesen 10 pont szerezhető.

Levelező tagozaton
A gyakorlat konzultációs jellegű, látogatása nem kötelező.
  • Egy ZH lesz az utolsó gyakorlat alkalmával, amely 80 percig írható. Egy módosító ZH-ra lesz lehetőség, amelynél nem csak javítani, de rontani lehet. Ennek időpontja a vizsgaidőszak első hetében lesz egy egyeztetett időpontban.
  • Egy kötelező feladatot kell megoldani a félév során, és beküldeni december 2. 23:59-ig. A program beküldési határideje nem fog változni, és nem halasztható! A kötelező programnak meg kell felelnie a specifikációnak és a formai követelményeknek. Csak olyan program fogadható el, amely kabinetes rendszeren fordul és fut. A program kipróbálható a linux.inf.u-szeged.hu gépen. A program beküldése e-mailben történik. Csak a stud-os e-mail címről fogadható el a kötelező program. A kötelező programra 10 pont szerezhető.

Határidők és ZH időpontok


Nappali tagozaton
Az 1. kötelező program beadási határideje: 2012. november 3. szombat 23:59
Kötelező feladat:
Modellezetek egy vidámparkot 3D-ben! Legyen benne óriáskerék, forgó, dodgem, céllövölde, stb. Textúrákat nem kell alkalmazni, a modellek lehetnek egyszínűek. A program tartalmazzon időzített animációt is (pl. óriáskerék, forgó). Megvilágítás (lámpák) még nem kell.

A beadási formátum:
A program állhat egy vagy több fájlból, de a főprogramot tartalmazó fájl neve legyen az ETR azonosítótok. A forrásfájlok mellé legyen egy Makefile, amellyel a program a kabinetes környezetben (linux.inf.u-szeged.hu) lefordul. A forrásfájlokat és a Makefile-t másoljátok be egy könytárba, amelynek neve megegyezik az EHA kódotokkal. Lépjetek ki a könyvtárból és a könyvtárat ezután csomagoljátok össze a
tar cvf EHA.tar EHA
paranccsal, ahol EHA jelöli a kötelező program könyvtárát. A programokat e-mailben küldjétek be a megadott határidőig!!
A 2. kötelező program beadási határideje: 2012. december 1. szombat 23:59 (a feladat az első kötelező program bővítése megvilágítással és további animációkkal)
1. ZH: 2012. november 8. csütörtök, a gyakorlat időpontjában
2. ZH: 2012. december 6. csütörtök, a gyakorlat időpontjában

Levelező tagozaton
A kötelező program beadási határideje: 2012. december 2. vasárnap 23:59
Kötelező feladat:
Modellezzetek egy vidámparkot 3D-ben. Az objektumok lehetnek egyszínűek, textúrákat nem kell alkalmazni. A modell tartalmazzon időzítést és animációt is (pl. forgó, óriáskerék, körhinta). Lehessen egy animációt billentyűvel vezérelni. Legyen valamilyen megvilágítás (égősor), amelyet billentyűvel lehet fel illetve lekapcsolni. A vidámparkot lehessen körbeforgatni, vagy kamerával körbejárni.

A beadási formátum:
A program állhat egy vagy több fájlból, de a főprogramot tartalmazó fájl neve legyen az ETR azonosítótok. A forrásfájlok mellé legyen egy Makefile, amellyel a program a kabinetes környezetben (linux.inf.u-szeged.hu) lefordul. A forrásfájlokat és a Makefile-t másoljátok be egy könytárba, amelynek neve megegyezik az EHA kódotokkal. Lépjetek ki a könyvtárból és a könyvtárat ezután csomagoljátok össze a
tar cvf EHA.tar EHA
paranccsal, ahol EHA jelöli a kötelező program könyvtárát. A programokat e-mailben küldjétek be a megadott határidőig!!
ZH: a csoport utolsó gyakorlatának alkalmával

Az előadás anyaga

  1. Történelmi áttekintés.
    Pontok rajzolása OpenGL-ben.
  2. Algoritmusok raszteres grafikához- Egyenes és kör rajzolása.
  3. Grafikus primtívek kitöltése.
  4. Grafikus primitívek kitöltése mintával.
    Vastag primitívek rajzolása.
  5. Vonalstílusok.
    Vágás.
  6. Geometriai transzformációk.
    forgatási transzformáció (levezetés)
  7. Koordináta transzformációk, nézetek.
    Animáció.
  8. Vetítések.
  9. Látható vonalak és felületek meghatározása.
  10. Látható felszín algoritmusok.
  11. Megvilágítás.
  12. Árnyékolás.
    Sugárkövetés.
  13. Karakterek generálása.
    Színmodellek.

Az előadás teljes anyaga PDF.

Ajánlott irodalom:

Gyakorlati segédanyag

  1. Követelmények, pont rajzolása OpenGL-ben
    1. gyakorlat
  2. Egyenes és kör rajzolása OpenGL-ben
  3. Grafikus primitívek rajzolása OpenGL-ben, időzítés
  4. 3D modellezés erdo2.c, Makefile.erdo2 cube_pattern.c, Makefile.cube_pattern
  5. Geometriai transzformációk OpenGL-ben
    helicopter.c, Makefile.helicopter
  6. Szövegkiírás, menü
    helicopter_menu.c, Makefile.helicopter_menu
  7. Animáció
    helicopter_erdo.c, Makefile.helicopter_erdo
  8. 1. ZH
  9. Felszín láthatóságának beállítása, drótvázas megjelenítés
  10. Megvilágítás I.
    helicopter_menu_lights.c, Makefile.helicopter_menu_lights
  11. Megvilágítás II.
    torch.c, Makefile.torch bolygok_fennyel.c, Makefile.bolygok_fennyel
  12. Színmodellek, szivárvány rajzolása, áttetszőség helicopter_window.c, Makefile.helicopter_window
  13. 2. ZH

Linkek


GLUT 3.6

Egy másik weboldalam...