Ipari képfeldolgozás (2013-2014-2)
A gyakorlati kurzus teljesítése két részből áll:
- Projekt feladat teljesítése
- Zárthely dolgozat: a zárthelyi dolgozatban mindenki a projektjéhez kapcsolódó kérdéseket kap
Pontozás:
- 1. mérföldkő: Szakirodalom feldolgozása, módszer elméletének és költségtervének kidolgozása, algoritmus terv: 5 pont
- 2. mérföldkő: Algoritmus implementálása: 10 pont
- 3. mérföldkő: Projekt bemutatása, védése: 15 pont
- Zárthely dolgozat a projekthez kapcsolódó kérdésekből: 20 pont
A csapatoknak az egyes mérföldkövek alkalmával nyilatkozniuk kell arról, hogy ki milyen arányban vett részt a feladatokban!
A gyakorlati jegy meghatározása az alábbi pontozás alapján történik:
0 - 24 | = 1 |
25 - 31 | = 2 |
32 - 37 | = 3 |
38 - 41 | = 4 |
45 - 50 | = 5 |
- március 18.: 1. mérföldkő: elméleti megközelítés kidolgozása, költségterv készítése, szakirodalom feldolgozása, algoritmusterv
- április 15.: 2. mérföldkő: algoritmus implementálása, első eredmények kiértékelése
- május 12-13.: 3. mérföldkő: projekt bemutatása, demonstráció 15 percben az előadás gyakorlat időpontjában, forrásfájlok + dokumentáció beadása CooSpace-ben
A projekteket 3-4 fős csapatokban kell elkészíteni.
A projektekre február 15-ig kell jelentkezni.
A projektek során el kell készíteni feladathoz szükséges tesztképeket, az algoritmust,
egy dokumentációt, költségtervet és egy weboldalt, amelyen a csapat összegzi eredményeit.
A dokumentációt és a weboldalt is folyamatosan minden mérföldkő esetén frissíteni kell.
A weboldalt már az első mérföldkő időpontjára el kell készíteni és a linket el kell küldeni e-mailben.
A költségtervhez az alábbi honlapokról lehet informálódni:
Csapatok és választott feladatok:
- Útvonal leképezése omnidirekcionális videofelvétel alapján.
Robot navigáció és lokalizáció elvégezhető omnidirekcionális kameraképek alapján. A feladat két részből áll.- A képfeldolgozás tanterem feltérképezése, méretei alapján egy térkép készítése.
- A omnidirekcionális (vagy halszem optikával készült felvételek alapján meghatározni a kamera útvonalát a térben.
Kató Zoltán, Czúni László: Számítógépes Látás. Typotex, 2011.
Czúni László, Tanács Attila: Képi információ mérése. Typotex, 2011
Csapat: Nagy Tamás, Pengő Edit, Tóth Tímea - Folyosó feltéréképezése (és térkép készítése) valamint ajtók, ablakok bejelölése halszemoptikával felvett videofelvételen.
A feladat a képfeldolgozás labor folyósójának feltérképezése, térkép és/vagy 3D modell készítése valamint az ajtók és ablakok (mint lehetséges menekülési útvonalak) bejelölése a térképen.
http://www.lkl.ac.uk/niall/00-IEEETra.pdf
Kató Zoltán, Czúni László: Számítógépes Látás. Typotex, 2011.
Czúni László, Tanács Attila: Képi információ mérése. Typotex, 2011
Csapat: Botyánszki Bea, Horváth Martina, Rácz Péter - Fogyasztási cikkek lejárati dátumának detektálása és felismerése dobozos csomagoláson.
Számos fogyasztási cikk dobozán megtalálható a lejárati dátum. A feladat a dátum detektálása, szegmentálása és felismerése a doboz csomagolásán. A feladat megoldásához feltehető, hogy a dátum egy meghatározott formátumban van feltüntetve, például HH.NN.ÉÉÉÉ vagy HH/NN/ÉÉÉÉ.
Kató Zoltán, Czúni László: Számítógépes Látás. Typotex, 2011.
Czúni László, Tanács Attila: Képi információ mérése. Typotex, 2011
Palágyi Kálmán: Képfeldolgozás haladóknak. Typotex, 2011
Csapat: Hajdú Balázs, Kalmár György, Tóth Dániel - Gyógyszeres fiolák, üvegek méretének meghatározása vizuális méréssel
Pericentrikus és telecentrikus optikával felvételeket készítünk gyógyszeres üvegcsékről. A feladat az üvegek magasság és átmérő méretének meghatározása.
Kató Zoltán, Czúni László: Számítógépes Látás. Typotex, 2011.
Czúni László, Tanács Attila: Képi információ mérése. Typotex, 2011
Csapat: Knehr Krisztián, Schäffer László, Rabi Zsolt
Választható projekt feladatok:
- Rugóidomok deformációjának vizuális mérése (pl. spirálrugók nyúlása, elhajlása)
Rugóidomok vizsgálata elvégezhető sziluett és/vagy szegmentált képek alapján. Alap esetben a spirál rugóknak egyértelműen meghatározható a tengelye, valamint állandó a menetemelkedése is. Idővel elhasználódás során a húzó- vagy nyomó rugók elnyulhatnak, eldeformálódhatnak. A feladat a rugók deformációjának mérése.
http://www.opto-engineering.com/telecentric-lenses-tutorial.html - Tanterem 3D modelljének elkészítése 3D (time-of-flight) kamera-felvételek alapján.
A tanteremben time-of-flight kamerával több pozícióból felvételt kell készíteni oly módon, hogy terem belterének egésze előálljon egy pontfelhő halmazként. Az egyes pozíciókból készített pontfelhőket össze kell illeszteni. A pontfelhőkre háromszögfelszínt kell illeszteni és ezáltal elő kell állítani a terem 3-dimenziós modelljét. - Csavaranyák menetének vizsgálata, átmérő, menetemelkedés, mérése.
A feladat csővizsgáló optikával készül képeken csavaranyák menetének épségének vizsgálata, valamint a menetemelkedés és az átmérő mérése.
- Követelmények ismertetése, a labor bemutatása
- Projekt feladatok kiosztása
- Eszközök, speciális optikák bemutatása
- Kamera kalibráció
- Projekt feladatok, felmerülő problémák megbeszélése
- 1. Mérföldkő ellenőrzése
- Matlab függvények többnézetű geometriához
Függvények
stereo pairs
Epipolar Geometry Toolbox - Egyenesek detektálása Hough transzformációval és RANSAC módszerrel
- 3D laser scanner bemutatása, felszín rekonstrukció struktúrált fénnyel
- Második mérföldkő, projekt bemutatás
- Alakjellemzők meghatározása
- Regisztráció iterative closest points eljárással
- ZH
- Harmadik mérföldkő: projekt eredményeinek bemutatása