Barát vagy
ellenség?
Számítógéppel
segített olvasásfejlesztés
Bácsi János1,
Sejtes Györgyi1,
Bogyó Katalin1,
Kocsor András2
SZTE JGYTFK
Gyakorló Általános és Alapfokú
Művészeti Iskola1
Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia
Kutatócsoport2
Előadásunk első részében evolúciós
pszichológiai és didaktikatörténeti érvekkel
bizonyítjuk, hogy a számítógép
használata miért (lesz) elkerülhetetlen a hatékony
oktatásban, az eredményes kommunikációban.
A számítógépes oktatásban szerzett
kutatási és fejlesztési tapasztalataink alapján
lehetséges válaszokat keresünk arra, hogy a tanulói
kulcskompetenciák egyik legfontosabbikát, az olvasást
miként fejleszthetjük számítógép
segítségével. Eszközöket ajánlunk
az olvasástechnika és az értő szövegolvasás
fejlesztésére. Bemutatjuk diszlexia- és/vagy
diszgráfiaterápiát segítő számítógépes
olvasásfejlesztési programunkat. Beszámolunk
azokról a kutatási részeredményekről,
amelyek a néma-értő olvasás fejlesztését
szolgáló szoftver létrehozását
célozzák. Szólunk arról a virtuális
szemantikai hálószótárról, amely
segítséget nyújt a diszfáziaterápia
tervezésében, és játékos formában
segíti a 4 – 10 évesek szókincsfejlesztését.
Példák segítségével bemutatjuk,
hogy hogyan kell/lehet számítógépes oktatás
alkalmazásával megtervezni egy irodalomórát,
hogy milyen sajátos didaktikai követelményei vannak
a digitális pedagógiának.
Az elmondottak és a bemutatott programok azt kívánják
alátámasztani, hogy az olvasásfejlesztéshez,
valamint a kommunikáció deficitjének terápiájához
jól használható a számítógép;
olyan motivációs eszköz, amelynek segítségével
hatékony készségfejlesztés érhető
el.