Barát vagy ellenség?
Számítógéppel segített olvasásfejlesztés

Bácsi János1, Sejtes Györgyi1, Bogyó Katalin1, Kocsor András2

SZTE JGYTFK Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola1
Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kutatócsoport2

Előadásunk első részében evolúciós pszichológiai és didaktikatörténeti érvekkel bizonyítjuk, hogy a számítógép használata miért (lesz) elkerülhetetlen a hatékony oktatásban, az eredményes kommunikációban. A számítógépes oktatásban szerzett kutatási és fejlesztési tapasztalataink alapján lehetséges válaszokat keresünk arra, hogy a tanulói kulcskompetenciák egyik legfontosabbikát, az olvasást miként fejleszthetjük számítógép segítségével. Eszközöket ajánlunk az olvasástechnika és az értő szövegolvasás fejlesztésére. Bemutatjuk diszlexia- és/vagy diszgráfiaterápiát segítő számítógépes olvasásfejlesztési programunkat. Beszámolunk azokról a kutatási részeredményekről, amelyek a néma-értő olvasás fejlesztését szolgáló szoftver létrehozását célozzák. Szólunk arról a virtuális szemantikai hálószótárról, amely segítséget nyújt a diszfáziaterápia tervezésében, és játékos formában segíti a 4 – 10 évesek szókincsfejlesztését. Példák segítségével bemutatjuk, hogy hogyan kell/lehet számítógépes oktatás alkalmazásával megtervezni egy irodalomórát, hogy milyen sajátos didaktikai követelményei vannak a digitális pedagógiának.   Az elmondottak és a bemutatott programok azt kívánják alátámasztani, hogy az olvasásfejlesztéshez, valamint a kommunikáció deficitjének terápiájához jól használható a számítógép; olyan motivációs eszköz, amelynek segítségével hatékony készségfejlesztés érhető el.