A Beszédmester beszédorientált
részeinek használata I.
Kocsor András,
Kovács Kornél
Az Oktatási Minisztérium támogatásával
az IKTA-00055/2001 projekt keretében létrejött egy
számítógéppel segített beszédjavítás-terápiára
és olvasásfejlesztésre alkalmas eszköz, a
BESZÉDMESTER szoftver, amely az Interneten keresztül (www.inf.u-szeged.hu/beszedmester)
bárki számára ingyenesen hozzáférhető.
A hallássérültek beszédképzésének
terápiája hagyományosan óriási türelmet
és a szurdopedagógus állandó jelenlétét
igényli, ugyanis a helyes hangképzés rögzítéséhez
rengeteg ismétlésre és folyamatos korrekcióra
van szükség. A szoftver jelentősége a beszédjavítás-terápiát
tekintve abban áll, hogy olyan önműködő (gépi)
beszédfelismerésen alapuló vizuális beszéd-kiértékelést
valósít meg, amely hatékonyan támogatja
a hallássérült gyermekeket az érthető
beszédartikuláció elsajátításában.
Emiatt az előbb említett ún. automatizálási
folyamatot nagyban felgyorsítja és leegyszerűsíti,
hiszen a gyakorlást a hallássérültek számára
részben önállóan is elvégezhető
teszi. A szoftver olvasásfejlesztési moduljának
célja, hogy játékos feladatokon és az automatikus
beszédfelismerésen keresztül a gyermek — a
számítógépet motivációs eszközként
használva — minél könnyebben és gyorsabban
megtanulja a beszédhang-graféma, ill. graféma-beszédhang
megfeleltetéseket. A program az általános olvasásfejlesztésen
túl használható a részképességükben
sérült gyermekek fejlesztő terápiájában,
segítheti a diszlexiaterápiát és egyes beszédhibák
kezelését is. Mivel a gépi beszédfelismerés használata
újszerű technológia a beszédjavítás-terápiában
és az olvasásfejlesztésben, továbbá
ennek használata az átlagos felhasználó
számára nehézségeket okozhat, így
ebben a cikkben áttekintjük a szoftver beszédorientált
részeinek funkcionalitását és működtetését.
A beszédorientált részek teljes körű
áttekintése rendkívül hosszadalmas a szoftver
kiterjedt lehetőségei miatt, ezért ez az ismertetés
a beszédjavítás-terápia alapvető beszédtechnológiáinak
kezelésére, illetve az Előkészítés
és Hangfejlesztés modulokra szorítkozik. A fennmaradó
részek áttekintésére a folyóirat
egy másik közleményében térünk
ki „A Beszédmester beszédorientált részeinek
használata II.” címen. A leírás folyamán
feltételezzük a számítógép kezelésének
alapvető ismeretét, mint például az egér
és a billentyűzet használatát. Mivel a felhasználói
csoport főként kisgyermekekből tevődik össze,
ezért játékos formában fejleszthetjük
az említett perifériák kezelését,
ha a nyitóképernyőn a lépcső aljában
található egérre kattintunk, amely egy memóriajátékot
hoz elő. A beszédjavítás-terápia illetve
az olvasásfejlesztés eltérő jellegű gyakorlatokat,
illetve számítástechnikai szempontból is
eltérő jellegű automatikus beszédfelismerést
kíván meg. A felhasználási területek
között már a program indítása után
megjelenő főmenüben választhatunk a „Beszédjavítás-terápia”
vagy az „Olvasásfejlesztés” feliratokra kattintással.