|
Gépi tanulás alkalmazása egy fonológiai
tudatosság-fejlesztő rendszerben
Paczolay Dénes, Tóth László,
Kocsor András
Az olvasástanulás folyamatában az a legfontosabb,
hogy képesek legyünk megkülönböztetni és
azonosítani a szavak hangjait, illetve összekapcsolni a hangokat
az írott formájukkal, a betűkkel. Az olvasási
gondokkal küzdő gyermekeknek gyakran a fonológiai információk
feldolgozásával van problémájuk. Elhatároztuk,
hogy kifejlesztünk egy olyan programrendszert, amely egy gépi
tanuláson alapuló fonémafelismerőre építve
segíti a fonológiai tudatosság kialakítását,
illetve növeli annak megbízhatóságát.
A fonológiai tudatosság fejlesztése a következőképpen
történik: a tanuló által kimondott fonémát
a rendszer felismeri, és a fonémához tartozó
betűképet, illetve hívóképet megjeleníti.
A fonémákhoz rendelt betűk színe, illetve láthatósága
ad információt arról, hogy az adott hangot mennyire
ismerte fel a gépi tanuló algoritmus: ha nem talál
hasonlóságot, akkor a betű nem látható,
ha igen, akkor lényegesen kiemelkedik a háttérből. A rendszer hatékony működésének
elengedhetetlen feltétele, hogy a lehető legpontosabb fonéma-felismerést
érjük el. Ehhez kellő méretű beszédadatbázis
szükséges, amelyet a rendszer tanítására
használunk fel. A tanítás a fonémákból
kinyert jellemzők segítségével történik.
A fonémák azon jellemzőinek megtalálása,
amelyek segítségével valóban meg lehet különböztetni
őket, nagyon nehéz feladat és máig is nyitott
kérdés. A jellemzők keresésével párhuzamosan
meg kell találni a célnak leginkább megfelelő
gépi tanuló algoritmust, amely megbízható
és valós idejű, azaz a fonéma kiejtése
közben azonnal, késleltetés nélkül szolgáltat
eredményt. Jelen tanulmány elkészítésekor
több ismert tanuló rendszert próbáltunk ki különféle
paraméterekkel és a tanulás eredményét
összehasonlítottuk egy ún. tesztadatbázison. Az
elkészített rendszer jelenleg magánhangzókat
ismer fel, és az olvasástanítás mellett a
részképességeikben sérült iskoláskorúak
tanítására és siketek oktatására
is eredményesen használható fel.
|
|