|
Innováció az olvasásfejlesztésben és
a beszédjavítás-terápiában: a „Beszédmester”
Sejtes Györgyi, Kocsor András
SZTE JGYTFK Gyakorló
Általános Iskola, MTA-SZTE Mesterséges Intelligencia
Kutatócsoport
Az Oktatási
Minisztérium támogatásával egy IKTA projekt
keretében készült el a számítógéppel
segített beszédjavítás-terápiára
és olvasásfejlesztésre alkalmas eszköz, a BESZÉDMESTER.
A szoftver az interneten, a www.inf.u-szeged.hu/beszedmester címen
bárki számára ingyenesen hozzáférhető.
Jelentősége a beszédjavítás-terápiát
tekintve abban áll, hogy olyan önműködő (gépi)
beszédfelismerésen alapuló vizuális beszéd-kiértékelést
valósít meg, amely hatékonyan támogatja a
hallássérült gyermekeket az érthető beszédartikuláció
elsajátításában. A hallássérültek
beszédképzésének terápiája hagyományosan
óriási türelmet és a szurdopedagógus
állandó jelenlétét igényli, ugyanis
a helyes hangképzés rögzítéséhez
rengeteg ismétlésre és a pedagógus folyamatos
korrekciójára van szükség. Ezt az ún.
automatizálási folyamatot nagyban felgyorsítja és
egyszerűbbé teszi a szoftver, amellyel a gyakorlás
részben önállóan is végezhető. A
szoftver olvasásfejlesztő moduljának célja,
hogy játékos feladatokon és automatikus beszédfelismerésen
keresztül a gyermek – a számítógépet
motivációs eszközként használva –
minél könnyebben és gyorsabban megtanulja a fonéma-graféma,
ill. grafémafonéma megfeleltetéseket. A program az
általános olvasásfejlesztésen túl használható
a részképességükben sérült gyermekek
fejlesztő terápiájában.
|
|