Skip navigation

Editor ablak részei

Unity Editor

A Unity elindításakor az első felület amit látunk az Editor ablak. Itt tudjuk összeállítani a programunkat, és testre szabni annak részeit.

A Unity Editor különböző részekből áll, amik az alább láthatóak.

Unite editor részei

Az Editor ablak az alábbi részekből áll össze:

  • Szentér/Játék nézet: Az ablak központi, legnagyobb részét ez a terület foglalja el. Minden Unity-s játék úgynevezett színterekből áll, amik a játék egy-egy összefüggő részélt adják. A színtér nézet a játékunk tervező felülete, ahol ezeknek a színtereknek az elemeit össze tudjuk állítani, a játék nézetben pedig meg tudjuk nézni, hogy hogyan is néz ki játék végleges formájában.
  • Toolbar: A Toolbar az Editor felső részén helyezkedik el. Segítségével váltani tudunk a szerkesztő, tervező eszközök között, és módosítani tudjuk a tervező nézet kinézetét. A Toolbar közepén el is tudjuk indítani, vagy meg tudjuk állítani a játékot. Ilyenkor a nézet automatikusan átvált a Játék nézetbe. A játék nézetben azt látjuk, amit a játékos látna, itt módosítani nem lehet a játékon, csak élvezhetjük a játékmenetet.
  • Inspector: A játékaink kisebb elemekből, úgy-neezett GameObject-ekből állnak. Az Inspector ablakban ezeknek a paramétereit tudjuk beállítani, és testre szabni.
  • Hierarchia: A játékban a játék elemek között hierarchiát építhetünk. Ha például készítünk egy autót, annak lehet négy kereke. A kerekek bár lehetnek külön játékelemek, attól függetlenül az autóhoz tartoznak. Ezt úgy jelöljük, a Hierarchia ablakban az autó gyermekeivé tesszük a kerekeket. A hierarchia ablakban nem csak az elemek egymáshoz való viszonyát adhatjuk meg. Lista formában itt meg tudjuk találni a játékunk minden elemét, így az elemek közötti keresgélésben is hasznos lehet.
  • Projekt: A projekt ablakban találhatjuk meg a játékunk lehetséges építőkockáit. Minden amit bele építhetünk a játékba (képek, zenék, animációk, programkódok, stb.) itt helyezkednek el. Innen tudjuk az egyes elemeket a színtérbe beépíteni.

GameObject - Komponens modell

A Unity-ben van egy nagyon fontos konstrukció, amit ismernünk kell, mielőtt belefognánk a munkába.

Ahogy korábban említettük a játékok színterekből épülnek fel. A színterek a játék összefüggő részei, amikre most akár tekinthetünk úgy is, mint egy-egy pályára.

A színterekben különböző játékelemeket helyezhetünk el. Ezeket nevezzük GameObject-nek (játékobjektumnak). Fontos, hogy a játékban minden egy-egy GameObject, vagyis az egyes elemek alapvetően nem különböznek egymástól. A játékos és az út szélén álló villanyoszlop is ugyanúgy GameObject.

A villanypóznát és a játékos, viszont megkülönböztetik a tulajdonságaik és a viselkedésük. Viselkedésekkel úgy tudjuk felruházni a játékelemeket, hogy úgynevezett komponenseket helyezünk el rajtuk. A képzeletbeli játékosunknak például van egy komponense ami játékos kinézetet ad neki, és van egy ami a billentyűzet hatására mozgatja. A villanyoszlopnak villanyoszlop kinézete van, nem mozog, viszont van egy fényforrás komponense, hogy fényt bocsásson ki.

Egy GameObject-nek több komponense is lehet. A Unity-ben van számos beépített komponens, amiket szabadon használhatunk. Ha pedig egy viselkedésre nincs beépített komponens, akkor egy programrészlet írásával bármit elkészíthetünk, amit csak akarunk.