Informatikai alapismeretek és modern webtechnológiák

# Pédaprogramok #

1. Informatikai alapismeretek

1.1 Bevezetés az informatikába

  • Alapfogalmak (jel, adat, információ)
  • Informatikai eszközök működésük és jellemzőik
  • Az informatika története
  • Az informatika területei

1.2. Operációs rendszerek

  • Operációs rendszer alapvető feladatai, tulajdonságai, típusai, felületei.
  • Számítógép kezelése az operációs rendszer grafikus interfészével.
  • Fájlrendszerek, prartíciók, alrendszerek.
  • Processzusok, fonalak, erőforrások, ütemezés.
  • Shell, kapcsolók, paraméterek, környezeti változók.
  • Konzol alkalmazások, ssh, ftp, ...
  • Shell parancsok
    • fájl és könyvtárstruktúra és kezelése (cd, ls, mkdir, rm, chmod, chown, ...)
    • processek és kezelésük (&, ps, top, kill, )
    • jogosultságkezelés, felhasználók kezelése
    • linkek, környezeti változók, szűrük
    • ssh, ftp
  • Shell Scripting

1.3. Felhasználói adatfájlok

  • Szövegfájlok, karakterkódolás (ASCII, ISO-8859-2, UTF-8).
  • Formázott szöveg (Markdown, KaTeX, HTML, ...)

---> 2. fejezet

  • Dokumentumkészítés ( Markdown, LaTex, ... )
  • Prezentációkészítés ( reveal.js )
  • Képformátumok ( pixeles és vektor-grafikus képek )
  • Hang digitalizálása, hangformátumok
  • Video formátumok + multi formátumok

1.4. Informatikai alkalmazások

  • Program futtatása, grafikus ablak felépítése, felhasználói intefész elemei, kezelésük
  • Internetes alkalmazások:
    • hírportálok
    • felhő alapú szolgáltatások
    • közösségi médiák, profilok, álprofilok
    • elektronikus banki és ügyfélkapcsolati szolgáltatások
    • digitális térképek és alkalmazásai
  • Számítógépes játékok:
    • Keretrendszerek (Steam, EPIC, Battle.net, ...)
    • Arcade játékok: Pacman, Super Mario, ...
    • Stratégiai játékok (StarCraft, Sims, Age of...)
    • FPS (UT, CS:GO, Fortnite, ...)
    • Racing (F1, NFS, ...)
    • Saját játékok és digitális tartalom fejlesztése (Unreal Engine, Unity, ...)
  • Virtuális valóság és alkalmazásai.
  • Csoportunka szoftverek
    • Felhő-alkalmazások, felhő-szolgáltatások
    • Verziókezelők ( GitHub, GitLab, ... )
    • Collaboration Hubs ( SLACK, ... )
  • Kódszerkesztő programok (Visual Studio Code, Coda, ...)
    • programozási környezet kialakítása, lint, beautify
    • editor kezelése és pluginjai,
    • CodeSandbox (codesandbox.io)

1.5. Hálózati alapismeretek

  • hálózati struktúrák
  • hálózati eszközök
  • kliens-szerver architektúra
  • peer-to-peer hálózatok
  • az internet felépítése működése
    • protokollok (http, ftp, tcp/ip, pop3/imap/smtp)
    • címzések (ip-cím, dns)
    • szerver típusok (tűzfal, proxy, NAT, DHCP)
    • hálózati eszközök (router, switch, ...)

1.6. Digitális tartalmak létrehozása

  • Szövegszerkesztés célszoftverrel
  • Tábázatkezelés célszoftverrel
  • Diagramtípusok, grafikonok készítése
  • Animáció-készítés célszoftverrel
  • Prezentáció-készítés célszoftverrel
  • Képszerkesztés, grafikai programok használata
  • Zene-szerkesztés célszoftverrel
  • Film-vágás célszoftverrel
  • Interaktív tartalmak létrehozása célszoftverekkel

1.7. Vizuális programozás

( Scratch, Lego Mindstorm, Unity, Unreal Engine, ... )

  • Az első programunk.
  • Objektum fogalma, jellemzők, adatok, metódusok.
  • Események kezelése, interfészek.
  • Kommunikáció az objektumok között.
  • Komplex példaprogram.

---> 6. fejezet

1.8. A számítógép működése

  • Számítógép felépítése, Neumann elvek.
  • Hardver elemek és funkcióik
    • CPU
    • ALU
    • regiszterek
    • Memória
    • Címbusz
    • Adatbusz
    • Vezérlőbusz
  • Program elhelyezkedése a memóriában, program (gépi kód) futása, alapvető gépi utasítások, verem memória.
  • Alapvető vezérlési szerkezetek (szekvencia, szelekció, iteráció, alprogram-hívás, rekurzió).
  • Operációs rendszer szerepe a programok futtatásában.
  • Programok felépítése, felhasználói interfészek típusai.
  • A böngésző kezelése, fejlesztői eszközök, bővítmények

1.9 Információs társadalom

  • informatikai biztonság
  • adatvédelmi irányelvek
  • szerzői joggal kapcsolatos alapfogalmak
  • kommunikációs illemszabályok
  • az információ és az informatika
    • gazdaságra,
    • környezetre,
    • kultúrára,
    • személyiségre,
    • egészségre gyakorolt hatása.

2. Web alapismeretek

2.1. HTML

  • HTML objektumok (div, br, hr, ...)
  • jellemzők (id, class, ...)
  • szelektorok
  • fejléc
  • felsorolás
  • táblázatok
  • hivatkozások
  • képek beillesztése
  • SVG
  • Szintaxis diagramok
  • HTML űrlapok
  • HTML események (egér, billentyűzet, ...)
  • DOM

---> 3. fejezet

2.2. CSS

  • szintaxis
  • színek
  • doboz modell
  • szegélyek
  • szövegformázás
  • igazítás
  • színek
  • ikonok
  • grid
  • animáció
  • külső ikon- és fontkészletek
    • Feather
    • Font Awesome
    • Google
    • Ionicons
  • scss, less

2.3 Statikus tartalmak hostingja

  • GitHub Hosting
  • Google analitics

3. JavaScript ( ECMAScript )

3.1. Javascript futtatása

  • node konzol
  • .js file futtatása (node index.js): console.log
  • a böngészőben: document objektum
    • write,
    • getElementById,
    • querySelector,
    • querySelectorAll,
    • title,
    • oncontextmenu

3.2. JavaScript - ES9 szintaxis

3.2.1. Szintaxis (node konzol alkalmazása)

  • Változók, utasítások, kifejezések, kommentek, változók. Operátorok és precedencia.

3.2.2. Típusok (sok gyakorlással és pédával node és böngészős futtatás is)

  • JavaScript primitívek.
  • Függvények, paraméterek, függvény paraméter, objektum paraméter.
  • Objektumok, jellemzők, metódusok.
  • Stringek, számok és tömbök mint objektumok: mezők, jellemzők, metódusok.
  • Osztályok (class, new, constructor, this, ...).
  • Consol objektum, ui.

3.2.3. Rekurzió

  • a rekurzió működési mechanizmusa, a verem
  • példák rekurzióra: faktoriális, fibonacci sorozat, hanoi tornyai
  • rekurzióval megoldható további feladatok (6.3)

--- 3.6 alfejezet

3.2.4. Standard built-in objekutumok

  • Array
    • fill, map, join, forEach, find, filter, sort, reverse,
    • pop, push, shift, unshift, reduce, slice, splice, includes
  • String
    • template, literals
    • slice, split, toLocaleLowerCase, toLocaleUpperCase,
    • search, localeCompare, repeat, includes, replace
  • Set
  • Map
  • Date
  • JSON
  • Math
  • RegExp
  • Buffer

3.2.5. Vezérlési szerkezetek

  • { ... }
  • if ... else
  • for
  • for ... in
  • for ... of
  • do ... while
  • while
  • switch
  • brake
  • continue
  • try ... catch, throw

3.2.6. JS és HTML kapcsolata

  • JS Stringkezelés a gyakorlatban
  • HTML generálás JS segítségével
  • SVG generálás JS segítségével

3.2.7. Callback függvények

  • Callback függvény. Promise objektum. Async Functions.
  • Párhuzamos programozás, Worker

3.3. Böngésző funkciók

  • HTML DOM elérése JS-ből
  • HTML APIs (Geolocation, Drag&Drop, Local Storage, Web Workers, SSE )
  • Böngésző local tárolók (Session Storage, IndexedDB, Web SQL, Cookies).
Utoljára frissítve: 10/21/2021, 10:23:13 PM