Informatikai alapismeretek és modern webtechnológiák
1. Informatikai alapismeretek
1.1 Bevezetés az informatikába
- Alapfogalmak (jel, adat, információ)
- Informatikai eszközök működésük és jellemzőik
- Az informatika története
- Az informatika területei
1.2. Operációs rendszerek
- Operációs rendszer alapvető feladatai, tulajdonságai, típusai, felületei.
- Számítógép kezelése az operációs rendszer grafikus interfészével.
- Fájlrendszerek, prartíciók, alrendszerek.
- Processzusok, fonalak, erőforrások, ütemezés.
- Shell, kapcsolók, paraméterek, környezeti változók.
- Konzol alkalmazások, ssh, ftp, ...
- Shell parancsok
- fájl és könyvtárstruktúra és kezelése (cd, ls, mkdir, rm, chmod, chown, ...)
- processek és kezelésük (&, ps, top, kill, )
- jogosultságkezelés, felhasználók kezelése
- linkek, környezeti változók, szűrük
- ssh, ftp
- Shell Scripting
1.3. Felhasználói adatfájlok
- Szövegfájlok, karakterkódolás (ASCII, ISO-8859-2, UTF-8).
- Formázott szöveg (Markdown, KaTeX, HTML, ...)
---> 2. fejezet
- Dokumentumkészítés ( Markdown, LaTex, ... )
- Prezentációkészítés ( reveal.js )
- Képformátumok ( pixeles és vektor-grafikus képek )
- Hang digitalizálása, hangformátumok
- Video formátumok + multi formátumok
1.4. Informatikai alkalmazások
- Program futtatása, grafikus ablak felépítése, felhasználói intefész elemei, kezelésük
- Internetes alkalmazások:
- hírportálok
- felhő alapú szolgáltatások
- közösségi médiák, profilok, álprofilok
- elektronikus banki és ügyfélkapcsolati szolgáltatások
- digitális térképek és alkalmazásai
- Számítógépes játékok:
- Keretrendszerek (Steam, EPIC, Battle.net, ...)
- Arcade játékok: Pacman, Super Mario, ...
- Stratégiai játékok (StarCraft, Sims, Age of...)
- FPS (UT, CS:GO, Fortnite, ...)
- Racing (F1, NFS, ...)
- Saját játékok és digitális tartalom fejlesztése (Unreal Engine, Unity, ...)
- Virtuális valóság és alkalmazásai.
- Csoportunka szoftverek
- Felhő-alkalmazások, felhő-szolgáltatások
- Verziókezelők ( GitHub, GitLab, ... )
- Collaboration Hubs ( SLACK, ... )
- Kódszerkesztő programok (Visual Studio Code, Coda, ...)
- programozási környezet kialakítása, lint, beautify
- editor kezelése és pluginjai,
- CodeSandbox (codesandbox.io)
1.5. Hálózati alapismeretek
- hálózati struktúrák
- hálózati eszközök
- kliens-szerver architektúra
- peer-to-peer hálózatok
- az internet felépítése működése
- protokollok (http, ftp, tcp/ip, pop3/imap/smtp)
- címzések (ip-cím, dns)
- szerver típusok (tűzfal, proxy, NAT, DHCP)
- hálózati eszközök (router, switch, ...)
1.6. Digitális tartalmak létrehozása
- Szövegszerkesztés célszoftverrel
- Tábázatkezelés célszoftverrel
- Diagramtípusok, grafikonok készítése
- Animáció-készítés célszoftverrel
- Prezentáció-készítés célszoftverrel
- Képszerkesztés, grafikai programok használata
- Zene-szerkesztés célszoftverrel
- Film-vágás célszoftverrel
- Interaktív tartalmak létrehozása célszoftverekkel
1.7. Vizuális programozás
( Scratch, Lego Mindstorm, Unity, Unreal Engine, ... )
- Az első programunk.
- Objektum fogalma, jellemzők, adatok, metódusok.
- Események kezelése, interfészek.
- Kommunikáció az objektumok között.
- Komplex példaprogram.
---> 6. fejezet
1.8. A számítógép működése
- Számítógép felépítése, Neumann elvek.
- Hardver elemek és funkcióik
- CPU
- ALU
- regiszterek
- Memória
- Címbusz
- Adatbusz
- Vezérlőbusz
- Program elhelyezkedése a memóriában, program (gépi kód) futása, alapvető gépi utasítások, verem memória.
- Alapvető vezérlési szerkezetek (szekvencia, szelekció, iteráció, alprogram-hívás, rekurzió).
- Operációs rendszer szerepe a programok futtatásában.
- Programok felépítése, felhasználói interfészek típusai.
- A böngésző kezelése, fejlesztői eszközök, bővítmények
1.9 Információs társadalom
- informatikai biztonság
- adatvédelmi irányelvek
- szerzői joggal kapcsolatos alapfogalmak
- kommunikációs illemszabályok
- az információ és az informatika
- gazdaságra,
- környezetre,
- kultúrára,
- személyiségre,
- egészségre gyakorolt hatása.
2. Web alapismeretek
2.1. HTML
- HTML objektumok (div, br, hr, ...)
- jellemzők (id, class, ...)
- szelektorok
- fejléc
- felsorolás
- táblázatok
- hivatkozások
- képek beillesztése
- SVG
- Szintaxis diagramok
- HTML űrlapok
- HTML események (egér, billentyűzet, ...)
- DOM
---> 3. fejezet
2.2. CSS
- szintaxis
- színek
- doboz modell
- szegélyek
- szövegformázás
- igazítás
- színek
- ikonok
- grid
- animáció
- külső ikon- és fontkészletek
- Feather
- Font Awesome
- Ionicons
- scss, less
2.3 Statikus tartalmak hostingja
- GitHub Hosting
- Google analitics
3. JavaScript ( ECMAScript )
3.1. Javascript futtatása
- node konzol
- .js file futtatása (node index.js): console.log
- a böngészőben: document objektum
- write,
- getElementById,
- querySelector,
- querySelectorAll,
- title,
- oncontextmenu
3.2. JavaScript - ES9 szintaxis
3.2.1. Szintaxis (node konzol alkalmazása)
- Változók, utasítások, kifejezések, kommentek, változók. Operátorok és precedencia.
3.2.2. Típusok (sok gyakorlással és pédával node és böngészős futtatás is)
- JavaScript primitívek.
- Függvények, paraméterek, függvény paraméter, objektum paraméter.
- Objektumok, jellemzők, metódusok.
- Stringek, számok és tömbök mint objektumok: mezők, jellemzők, metódusok.
- Osztályok (class, new, constructor, this, ...).
- Consol objektum, ui.
3.2.3. Rekurzió
- a rekurzió működési mechanizmusa, a verem
- példák rekurzióra: faktoriális, fibonacci sorozat, hanoi tornyai
- rekurzióval megoldható további feladatok (6.3)
--- 3.6 alfejezet
3.2.4. Standard built-in objekutumok
- Array
- fill, map, join, forEach, find, filter, sort, reverse,
- pop, push, shift, unshift, reduce, slice, splice, includes
- String
- template, literals
- slice, split, toLocaleLowerCase, toLocaleUpperCase,
- search, localeCompare, repeat, includes, replace
- Set
- Map
- Date
- JSON
- Math
- RegExp
- Buffer
3.2.5. Vezérlési szerkezetek
- { ... }
- if ... else
- for
- for ... in
- for ... of
- do ... while
- while
- switch
- brake
- continue
- try ... catch, throw
3.2.6. JS és HTML kapcsolata
- JS Stringkezelés a gyakorlatban
- HTML generálás JS segítségével
- SVG generálás JS segítségével
3.2.7. Callback függvények
- Callback függvény. Promise objektum. Async Functions.
- Párhuzamos programozás, Worker
3.3. Böngésző funkciók
- HTML DOM elérése JS-ből
- HTML APIs (Geolocation, Drag&Drop, Local Storage, Web Workers, SSE )
- Böngésző local tárolók (Session Storage, IndexedDB, Web SQL, Cookies).