Szakmódszertan 1

(Informatikatanár szak)

Ismeretanyag:

horizontális felosztás:

  • az informatika, mint modellezés,
  • az informatika, mint emberek közötti kommunikációs eszköz,
  • az informatika, mint virtuális valóság,
  • játékok virtuális terekben, interaktív médiák,
  • virtuális világok a tanulásban, kutatásban,
  • az információs társadalom és az ember,
  • informatikai intelligencia, informatikai kompetenciák (opens new window),
  • az informatikai tudás helye a társadalmban,
  • nevelési elvek az informatika órán, szocializációs szerep,
  • az informatika használata és a kommunikációs „illemszabályok”,
  • az autentikáció jelentősége és szabályai,

vertikális felosztás:

  • Az informatika tantárgy tananyagát tipikusan hogyan tanulják meg a tanulók; mivel miért vannak nehézségeik
  • Az önálló tanulás igényének és képességének kialakítása az informatikai és műszaki területeken
  • Kritikus és problémamegoldó szemlélet és gondolkodás kialakításának szükségessége és lehetőségei
  • Az információs–kommunikációs technológia felhasználása a tanítás–tanulás segítésére
  • A tanítási-tanulási folyamat tervezésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A tanulók értékelésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • Beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarokkal küzdő (BTM) tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • Speciális nevelési igényű (SNI) diákokkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A gyengén teljesítőkkel való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A tehetséges tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A családi háttér iskolai tanulásra gyakorolt hatásainak megértése speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • Reális pályakép kialakításának speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A tanulók tanulási motivációjának fejlesztésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A figyelem fenntartásának speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • A tanulásirányítás speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
  • Az informatikanár kapcsolata a szakos és nem szakos kollégákkal, generációs külömbségek és kezelésük
  • A tanulók megtanítása az IKT magabiztos és kritikus használatára

Megszerezhető szakterületi tudás / készség / képesség (kompetenciák):

A pedagógiai folyamat tervezése terén:

  • Képes a szaktárgy tanulása-tanítása során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyvek, taneszközök, egyéb tanulási források kritikus elemezésére és a konkrét célokhoz illeszkedő kiválasztására (különös tekintettel az infokommunikációs technológiára).
  • Képes kollektív munkában történő helyi tanterv készítésére, önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, óravázlat készítésére, valamint az oktatástechnikai eszközök használatára.

A tanulási folyamat támogatása szervezése és irányítása terén:

  • Ismeri a szaktárgy megértéséhez és kreatív alkalmazásához szükséges gondolkodásmód kialakulásában/kialakításában szerepet játszó pszichológiai tényezőket.
  • Tisztában van a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség alapvető tanulás-módszertani jellegzetességeivel, hibáival.
  • Képes a motivációt, tanulói aktivitást biztosító, a tanulók gondolkodási, probléma- megoldási és együttműködési képességeinek fejlesztését segítő módszerek megválasztására és alkalmazására. Képes a szaktárgy ismeretanyagának megfelelő csoportosításával, közvetítésével az érdeklődés és a figyelem folyamatos fenntartására.
  • Képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos megértési nehézségek kezelésére.
  • Felkészült a tények és értékelések közötti különbségek, az összefüggések önálló felismertetésére.
  • Felkészült a szaktárgy tanulásában kiemelkedő eredményeket elérő tanulók motiválására, segítésére, a tehetséggondozásra, valamint ösztönzés az informatikai ismereteknek a szaktárgy tanulása során való felhasználására.

A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén:

  • Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés és a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.
  • Tájékozott a különböző feladatbankokról és gyűjteményekről, képes ilyenek összeállítására, illetve alkalmazására. Tantárgyi követelmények kidolgozására képes.
  • Képes a tanulók személyre szabott, differenciált módszerekkel történő értékelésére.

Látogatható órák

Utoljára frissítve: 10/21/2021, 10:23:13 PM