Szakmódszertan 1
(Informatikatanár szak)
Ismeretanyag:
horizontális felosztás:
- az informatika, mint modellezés,
- az informatika, mint emberek közötti kommunikációs eszköz,
- az informatika, mint virtuális valóság,
- játékok virtuális terekben, interaktív médiák,
- virtuális világok a tanulásban, kutatásban,
- az információs társadalom és az ember,
- informatikai intelligencia, informatikai kompetenciák (opens new window),
- az informatikai tudás helye a társadalmban,
- nevelési elvek az informatika órán, szocializációs szerep,
- az informatika használata és a kommunikációs „illemszabályok”,
- az autentikáció jelentősége és szabályai,
vertikális felosztás:
- Az informatika tantárgy tananyagát tipikusan hogyan tanulják meg a tanulók; mivel miért vannak nehézségeik
- Az önálló tanulás igényének és képességének kialakítása az informatikai és műszaki területeken
- Kritikus és problémamegoldó szemlélet és gondolkodás kialakításának szükségessége és lehetőségei
- Az információs–kommunikációs technológia felhasználása a tanítás–tanulás segítésére
- A tanítási-tanulási folyamat tervezésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A tanulók értékelésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- Beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarokkal küzdő (BTM) tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- Speciális nevelési igényű (SNI) diákokkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A gyengén teljesítőkkel való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A tehetséges tanulókkal való bánásmód speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A családi háttér iskolai tanulásra gyakorolt hatásainak megértése speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- Reális pályakép kialakításának speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A tanulók tanulási motivációjának fejlesztésének speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A figyelem fenntartásának speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- A tanulásirányítás speciális kérdései az informatikai és műszaki területeken
- Az informatikanár kapcsolata a szakos és nem szakos kollégákkal, generációs külömbségek és kezelésük
- A tanulók megtanítása az IKT magabiztos és kritikus használatára
Megszerezhető szakterületi tudás / készség / képesség (kompetenciák):
A pedagógiai folyamat tervezése terén:
- Képes a szaktárgy tanulása-tanítása során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyvek, taneszközök, egyéb tanulási források kritikus elemezésére és a konkrét célokhoz illeszkedő kiválasztására (különös tekintettel az infokommunikációs technológiára).
- Képes kollektív munkában történő helyi tanterv készítésére, önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, óravázlat készítésére, valamint az oktatástechnikai eszközök használatára.
A tanulási folyamat támogatása szervezése és irányítása terén:
- Ismeri a szaktárgy megértéséhez és kreatív alkalmazásához szükséges gondolkodásmód kialakulásában/kialakításában szerepet játszó pszichológiai tényezőket.
- Tisztában van a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség alapvető tanulás-módszertani jellegzetességeivel, hibáival.
- Képes a motivációt, tanulói aktivitást biztosító, a tanulók gondolkodási, probléma- megoldási és együttműködési képességeinek fejlesztését segítő módszerek megválasztására és alkalmazására. Képes a szaktárgy ismeretanyagának megfelelő csoportosításával, közvetítésével az érdeklődés és a figyelem folyamatos fenntartására.
- Képes a szaktárgy speciális összefüggéseivel, fogalmaival kapcsolatos megértési nehézségek kezelésére.
- Felkészült a tények és értékelések közötti különbségek, az összefüggések önálló felismertetésére.
- Felkészült a szaktárgy tanulásában kiemelkedő eredményeket elérő tanulók motiválására, segítésére, a tehetséggondozásra, valamint ösztönzés az informatikai ismereteknek a szaktárgy tanulása során való felhasználására.
A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén:
- Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés és a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.
- Tájékozott a különböző feladatbankokról és gyűjteményekről, képes ilyenek összeállítására, illetve alkalmazására. Tantárgyi követelmények kidolgozására képes.
- Képes a tanulók személyre szabott, differenciált módszerekkel történő értékelésére.