Számítógépes grafika alapjai (2015-2016)

Órák időpontja:
Nappali tagozat:

Előadás: csütörtök 14-16, IR-218 terem
Gyakorlat: csütörtök: 16-17, IR-222 terem
Követelmények:

Előadás (kollokvium):
Az előadás látogatása nem kötelező. Elméleti vizsgát az tehet, aki sikeresen teljesítette a gyakorlatot (megszerezte a legalább elégséges gyakorlati jegyet). A vizsgán 40 pont szerezhető. A vizsgán semmilyen segédanyag nem használható.

Gyakorlat:

Részteljesítések, pontszerzési lehetőségek: 2 zárthelyi dolgozat, 1 beadandó feladat. A részteljesítések időpontja/határideje előre rögzített, nem hosszabbítható.

  • 1. zárthelyi dolgozat: a 7. szorgalmi héten (október 15.)
  • 2. zárthelyi dolgozat: a 13. szorgalmi héten (november 26.)
  • beadandó feladat beadási határideje: a 13. szorgalmi hét vasárnapján (november 29.), 23:55

A zárthelyi dolgozatokra 20-20, a beadandó feladatra 5 pontot lehet szerezni. A beadott feladat csak akkor értékelhető, ha megfelel a feladatkiírásban leírt tartalmi és formai specifikációnak, valamint a program lefordul és fut! Ha a zárthelyi feladatra beadott program nem fut vagy nem fordul le, csak részpontszámmal értékelhető!

A beadandó feladat elkészítésekor tetszőleges szakirodalom felhasználható, de a beadott programnak a hallgató saját munkáját kell tartalmaznia. A zárthelyi feladatok megoldásához csak a helyszínen biztosított elektronikus segédanyag használható.

Ponthatárok (kollokvium)
0-19elégtelen (1)
20-24elégséges (2)
25-29közepes (3)
30-34jó (4)
35-40jeles (5)
Ponthatárok (gyakorlat)
0-19elégtelen (1)
20-24elégséges (2)
25-29közepes (3)
30-34jó (4)
35-45jeles (5)

Sikertelen gyakorlati teljesítés (elégtelen gyakorlati jegy) javítása javító zh megírásával lehetséges. Javító zh megírására az a hallgató jogosult, aki a szorgalmi időszakbeli részteljesítései alapján elégtelen gyakorlati jegyet szerzett és legalább az egyik zárthelyi dolgozatot megírta. A javító zh feladatai a teljes félév gyakorlati anyagát lefedik. A javító zh megoldásához csak a helyszínen biztosított elektronikus segédanyag használható. A javító zh-n 20 pont szerezhető. A javítás akkor sikeres, ha a hallgató a javító zh-n legalább 10 pontot szerez valamint a javító zh pontszámának és a jobb eredményű zárthelyi dolgozata pontszámának összege legalább 20 pont. Sikeres javítás esetén elégséges (2) gyakorlati jegy kerül megállapításra. Ennél jobb jegy még magasabb összpontszám esetén sem adható. A javításnál a beadandó feladat pontszáma nem vehető figyelembe.

A javító zh megírására az 1. vizsgahéten, az előadó által később meghatározandó időpontban kerül sor.


Levelező tagozaton
A gyakorlat konzultációs jellegű, látogatása nem kötelező. (5 fő alatt a kurzus olvasókurzus lesz.)
  • Egy ZH lesz az utolsó gyakorlat alkalmával, amely 90 percig írható. Egy módosító ZH-ra lesz lehetőség, amelynél nem csak javítani, de rontani lehet. Ennek időpontja a vizsgaidőszak első hetében lesz egy egyeztetett időpontban.
  • Egy kötelező feladatot kell megoldani a félév során, és beküldeni november 29. 23:55-ig. A program beküldési határideje nem fog változni, és nem halasztható! A kötelező programnak meg kell felelnie a specifikációnak és a formai követelményeknek. Csak olyan program fogadható el, amely kabinetes rendszeren fordul és fut. A program kipróbálható a linux.inf.u-szeged.hu gépen. A program beküldése CooSpace-en történik. A kötelező programra 5 pont szerezhető.
Kötelező feladat:
Nappali tagozaton
A kötelező program beadási határideje: 2015. november 29. vasárnap 23:55
Kötelező feladat:

A feladat egy Forma 1-es futam egyszerűsített modellezése. Legyen egy sík pálya, amelyeken az autók körbejárnak. Az autók egy-egy saját nyomvonalat követnek. A sebességeket és a nyomvonalat érdemes úgy beállítani, hogy ne legyen karambol. Legyen a pálya körül egy lelátó, amelyben az embereket egyszerű geometriai primitívekkel reprezentáljátok (pl. a fej egy gömb, a törzs, a kezek egy-egy téglatest). Legyenek a pálya körül legalább négy pontban fényszórók, amelyeket fel lehet kapcsolni. Az árnyék megvalósítása nem kötelező.


Levelező tagozaton
A kötelező program beadási határideje: 2015. november 29. vasárnap 23:55
Kötelező feladat:

Előadás:
  1. Történelmi áttekintés.
    Pontok rajzolása OpenGL-ben.
    [Diasor]
  2. Algoritmusok raszteres grafikához- Egyenes és kör rajzolása.
    [Diasor]
  3. Grafikus primtívek kitöltése.
    [Diasor]
  4. Grafikus primitívek kitöltése mintával.
    Vastag primitívek rajzolása.
    [Diasor]
  5. Vonalstílusok.
    Vágás.
  6. Geometriai transzformációk.
    [Diasor]
    forgatási transzformáció (levezetés)
  7. Koordináta transzformációk, nézetek.
    Animáció. [Diasor]
  8. Vetítések.
    [Diasor]
  9. Látható vonalak és felületek meghatározása.
    [Diasor]
  10. Látható felszín algoritmusok. [Diasor]
  11. Megvilágítás. [Diasor]
  12. Árnyékolás.
    Sugárkövetés.
  13. Karakterek generálása.
    Színmodellek.

Az előadás teljes anyaga PDF.

Ajánlott irodalom:
Gyakorlatok:
  1. Követelmények, pont rajzolása OpenGL-ben
    1. gyakorlat
  2. Egyenes és kör rajzolása OpenGL-ben
  3. Grafikus primitívek rajzolása OpenGL-ben, időzítés
  4. 3D modellezés erdo2.c, Makefile.erdo2 cube_pattern.c, Makefile.cube_pattern
  5. Geometriai transzformációk OpenGL-ben
    helicopter.c, Makefile.helicopter
  6. Szövegkiírás, menü
    helicopter_menu.c, Makefile.helicopter_menu
  7. 1. ZH
  8. Animáció
    helicopter_erdo.c, Makefile.helicopter_erdo
    ut.c, Makefile.ut
  9. Felszín láthatóságának beállítása, drótvázas megjelenítés
  10. Megvilágítás I.
    helicopter_menu_lights.c, Makefile.helicopter_menu_lights
  11. Megvilágítás II.
    torch.c, Makefile.torch bolygok_fennyel.c, Makefile.bolygok_fennyel
  12. Színmodellek, szivárvány rajzolása, áttetszőség helicopter_window.c, Makefile.helicopter_window
  13. 2. ZH
Linkek