Számítógépes grafika alapjai (2015-2016)
Előadás: csütörtök 14-16, IR-218 terem
Gyakorlat: csütörtök: 16-17, IR-222 terem
Előadás (kollokvium):
Az előadás látogatása nem kötelező.
Elméleti vizsgát az tehet, aki sikeresen teljesítette a gyakorlatot (megszerezte a legalább elégséges
gyakorlati jegyet). A vizsgán 40 pont szerezhető.
A vizsgán semmilyen segédanyag nem használható.
Részteljesítések, pontszerzési lehetőségek: 2 zárthelyi dolgozat, 1 beadandó feladat. A részteljesítések időpontja/határideje előre rögzített, nem hosszabbítható.
- 1. zárthelyi dolgozat: a 7. szorgalmi héten (október 15.)
- 2. zárthelyi dolgozat: a 13. szorgalmi héten (november 26.)
- beadandó feladat beadási határideje: a 13. szorgalmi hét vasárnapján (november 29.), 23:55
A zárthelyi dolgozatokra 20-20, a beadandó feladatra 5 pontot lehet szerezni. A beadott feladat csak akkor értékelhető, ha megfelel a feladatkiírásban leírt tartalmi és formai specifikációnak, valamint a program lefordul és fut! Ha a zárthelyi feladatra beadott program nem fut vagy nem fordul le, csak részpontszámmal értékelhető!
A beadandó feladat elkészítésekor tetszőleges szakirodalom felhasználható, de a beadott programnak a hallgató saját munkáját kell tartalmaznia. A zárthelyi feladatok megoldásához csak a helyszínen biztosított elektronikus segédanyag használható.
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Sikertelen gyakorlati teljesítés (elégtelen gyakorlati jegy) javítása javító zh megírásával lehetséges. Javító zh megírására az a hallgató jogosult, aki a szorgalmi időszakbeli részteljesítései alapján elégtelen gyakorlati jegyet szerzett és legalább az egyik zárthelyi dolgozatot megírta. A javító zh feladatai a teljes félév gyakorlati anyagát lefedik. A javító zh megoldásához csak a helyszínen biztosított elektronikus segédanyag használható. A javító zh-n 20 pont szerezhető. A javítás akkor sikeres, ha a hallgató a javító zh-n legalább 10 pontot szerez valamint a javító zh pontszámának és a jobb eredményű zárthelyi dolgozata pontszámának összege legalább 20 pont. Sikeres javítás esetén elégséges (2) gyakorlati jegy kerül megállapításra. Ennél jobb jegy még magasabb összpontszám esetén sem adható. A javításnál a beadandó feladat pontszáma nem vehető figyelembe.
A javító zh megírására az 1. vizsgahéten, az előadó által később meghatározandó időpontban kerül sor.
| Levelező tagozaton |
|---|
A gyakorlat konzultációs jellegű, látogatása nem kötelező. (5 fő alatt a kurzus olvasókurzus lesz.)
|
| Nappali tagozaton | |
|---|---|
A kötelező program beadási határideje: 2015. november 29. vasárnap 23:55
|
| Levelező tagozaton | |
|---|---|
A kötelező program beadási határideje: 2015. november 29. vasárnap 23:55
|
- Történelmi áttekintés.
Pontok rajzolása OpenGL-ben.
[Diasor] - Algoritmusok raszteres grafikához- Egyenes és kör rajzolása.
[Diasor] - Grafikus primtívek kitöltése.
[Diasor] - Grafikus primitívek kitöltése mintával.
Vastag primitívek rajzolása.
[Diasor] - Vonalstílusok.
Vágás. - Geometriai transzformációk.
[Diasor]
forgatási transzformáció (levezetés) - Koordináta transzformációk, nézetek.
Animáció. [Diasor] - Vetítések.
[Diasor]
- Látható vonalak és felületek meghatározása.
[Diasor]
- Látható felszín algoritmusok.
[Diasor]
- Megvilágítás.
[Diasor]
- Árnyékolás.
Sugárkövetés. - Karakterek generálása.
Színmodellek.
Az előadás teljes anyaga PDF.
Ajánlott irodalom:
- Foley J.D, van Dam A., Feiner S.K. Hughes J.F. (1999) Computer Graphics. Principle and practice, Addison-Wesley
- Szirmay-Kalos L. (1999) Számítógépes grafika, Computerbooks
- Szirmay-Kalos L., Antal Gy., Csonka F. (2003) Háromdimenziós grafika, animáció és játékfejlesztés, Computerbooks
- http://sirkan.iit.bme.hu/~szirmay/grafika/graf.pdf
- /pub/szgrafika
- Tanács Attila gyakorlati anyaga
- Követelmények, pont rajzolása OpenGL-ben
1. gyakorlat
- Egyenes és kör rajzolása OpenGL-ben
- Grafikus primitívek rajzolása OpenGL-ben, időzítés
- 3D modellezés erdo2.c, Makefile.erdo2 cube_pattern.c, Makefile.cube_pattern
- Geometriai transzformációk OpenGL-ben
helicopter.c, Makefile.helicopter - Szövegkiírás, menü
helicopter_menu.c, Makefile.helicopter_menu - 1. ZH
- Animáció
helicopter_erdo.c, Makefile.helicopter_erdo
ut.c, Makefile.ut - Felszín láthatóságának beállítása, drótvázas megjelenítés
- Megvilágítás I.
helicopter_menu_lights.c, Makefile.helicopter_menu_lights - Megvilágítás II.
torch.c, Makefile.torch bolygok_fennyel.c, Makefile.bolygok_fennyel - Színmodellek, szivárvány rajzolása, áttetszőség helicopter_window.c, Makefile.helicopter_window
- 2. ZH