Skip navigation

Blender navigáció

Navigáció a 3D nézetben

A Blender alapértelmezésként egy origóban elhelyezett kockát, egy fényforrást és egy kamerát állít be. Természetesen ezeket törölhetjük, ha nincs rájuk szükségünk. Első lépésként ezek felhasználásával ismerkedünk meg az alapvető navigációs lehetőségekkel. Próbáljuk is ki mindegyiket a leíráson végighaladva!

Koordináta rendszer

A Blender koordináta-rendszere különbözik a Three.js-ben és más modellező környezetekben használttól. Itt a tárgyak alapsíkja az XY-sík, a tárgyak magasságát a Z-koordinátájuk adja.

Színtér navigáció egér használattal

  • Az egér középső gombját lenyomva, és lenyomva tartása mellett mozgatva a nézőpontunk körbevihető a színtérben.
  • Ha közben a Shift billentyűt is lenyomva tartjuk, akkor tologatjuk a nézőpontot.
  • A görgő segítségével zoom-olhatunk (közelítés/távolítás).

Színtér navigáció a numerikus billentyűzettel

Emlékeztető: ha laptopon dolgozunk, és nincsenek numerikus billentyűink, emulálhatjuk a használatukat a normál számbillentyűkkel. Ez viszont sokkal nehézkesebb!

7, 1, 3 Felül, bal oldali és elölnézet.
Ctrl + 7, 1, 3 Alul, jobb oldali és hátulnézet.
0 Átváltás kamera nézetre és vissza.
Ctrl + Alt + 0 Kamera átkerül az aktuális nézőpontba.
További számbillentyűk (nyilak) Körülforgatás.
+, - Zoom.
5 Váltás perspektív és párhuzamos vetítések között.

További billentyűk

Home Zoom a teljes színtérre.
Ctrl + Alt + Q Kapcsolás négyoldali és normál nézettípus között.