Skip navigation

Three.js üzembe helyezése

Ismertető

A Three.js egy JavaScript nyelven íródott függvénykönyvtár, amely a webböngésző által biztosított környezetben ad lehetőséget 3D grafikai megoldásokra. Technikailag a HTML 5 vászon (canvas) elemén belül, egy téglalap alakú területen dolgozhatunk. A leglátványosabb lehetőségeink a WebGL szabványra épülve vannak, de választhatunk CSS-3D vagy sima HTML 5 vászon grafikai megoldást is. Ez utóbbi kettőt a jegyzetben nem tárgyaljuk.

Az első verziója 2010-ben jelent meg, azóta is aktív fejlesztés alatt áll, pár havonta megjelenik egy új stabil verzió. Időnként egyes részek átdolgozásra kerülnek, így a verzióváltás eltörhet bizonyos funkciókat a programjainkban.

Jegyzet példatár üzembe helyezése

Kezdőként először célszerű a jegyzet példatárát üzembe helyezni, ahogyan az az első példaprogramunk leírásánál szerepel. Ez tartalmaz mindent, ami a legtöbb Three.js program futásához szükséges. Az oldalon található további ismertetők (Letöltés, "Telepítés") kihagyhatók.

Amennyiben új Three.js verzióra szeretnénk átállni, vagy a jegyzetben nem használt funkcióra van szükségünk, akkor szükségesek a további leírások.

Letöltés

  • A forráskód, példák és a dokumentáció elérhető a projekt hivatalos honlapján: https://threejs.org.
  • A bal felső sarokban ellenőrizhetjük az éppen aktuális verziószámot (2023. szeptemberében ez az r156). A teljes csomagot a download linkre kattintva tölthetjük le.
  • Töltsük le a teljes forráskód csomagot. Ez kb. 350 MB.
  • Csomagoljuk ki tetszőleges helyre (kb. 580 MB). Az utólagos könnyebb azonosíthatóság végett célszerű a mappa nevének a végére a verziószámot is beírni, pl. three.js-master-r143.
  • Az eddigi stabil verziók főbb jellemzőit ezen az oldalon olvashatjuk:

"Telepítés"

  • Külön telepítésre nincs szükség. A grafikai modellt tartalmazó HTML fájlba fogjuk a JavaScript kódot beírni, ahová a Three.js, és esetleges más külső JavaScript kódokat be fogjuk importálni. Emiatt célszerű ezeket a külső kódokat egy js (vagy tetszőleges más) nevű almappába másolni. A példatárban a js mappa nevében szerepeltetjük a verziószámot is, hogy tudjuk, melyik verzióval került tesztelésre az adott példaprogram.
  • Lehetőség van fix URL címről az éppen legújabb JS fájlokat beimportálni, viszont az újabb verziók kompatibilitási problémákat hozhatnak magukkal! Emiatt célszerű inkább a lokális, rögzített verziószámú fájlokat használni!
  • Természetesen nem kell a teljes, több száz megabájt méretű anyagot mellékelni a programjainkhoz. A Three.js magja a build/three.js fájlban található (kb. 1 MB). Ennek van egy kisebb méretű változata three.min.js néven (kb. 600 KB) ugyanitt. Gyakorlatilag a "felesleges" szóközöket és új sor karaktereket távolították el, ami a böngésző számára ugyanúgy értelmeződik. Folyamatban van a függvénykönyvtár átírása a JavaScript modul szervezését felhasználva (three.module.js). Mivel a moduláris felépítés biztonságosabb fejlesztést tesz lehetővé, a jegyzetben ezt fogjuk használni.
  • További segéd JavaScript modul kódok találhatók az examples/jsm mappán belül. A teljesség igénye nélkül néhány ezek közül:
    • controls mappában található TrackballControls.js és az OrbitControls.js kódokat fogjuk felhasználni a példáinkban a kameramozgatáshoz.
    • Külső féltől származó, de a példáinkban hasznos funkciókat ellátó JS kódok a libs mappában találhatók. A megjelenítés sebességét mutató stats.module.js, valamint a modellezést vezérlő JS változók interaktív módosítását lehetővé tevő lil-gui.module.js fájlokat a kezdetektől használni fogjuk.
    • A loaders külső fájlokból erőforrásfájlok (textúra képek, 3D felszínháló modellek, ...) betöltésére használható kódokat tartalmaz.