Skip navigation

Geometriai transzformáció feladatok

Globális változók használata animációhoz

Az eddigi példáinkban a mozgást úgy oldottuk meg, hogy a render függvényben az objektumok attribútum értékein közvetlenül változtattunk. Áttekinthetőbb megoldást kaphatunk, ha bevezetünk erre a célra önálló globális változókat, ezek értékeit módosítjuk a programban, és adjuk értékül a megfelelő objektum attribútumnak a rendereléskor.

A konstans értékű módosítás helyett pedig célszerű figyelembe venni a két renderelés között eltelt időt, hogy a színtérben az objektumok mozgási sebessége nagyjából független legyen a renderelési sebességtől. Ennek részletei a következő anyagrészben olvashatók (Idő-alapú animáció).

Helikopter

Készítsünk stilizált helikopter modellt!

  • Álljon kabinból, farokrészből, felső és hátsó rotorból, amelyeket téglatestként modellezünk.
  • A rotorok folyamatos forgó mozgást végezzenek a megfelelő tengelyek körül.
  • Foglaljuk csoportba a téglatesteket!

Nagyon egyszerű feladat, még objektum hierarchia sem kell hozzá.

Repülő helikopter

Az előző feladatot bővítsük ki úgy, hogy a helikopter a hossztengelye körül 20 fokban bedőljön, és 15 egység távolságra az origótól az Y-tengely körül folytonos mozgást végezzen!

Harkály

Készítsük el a régebben divatos, harkályos szuvenír egyszerűsített modelljét!

Az egyszerűbb részfeladatoktól haladjunk az összetettebbek felé.

  • A rudat egy zöld henger ábrázolja, ami egy szürke lapon áll.
  • A harkály egy téglatestből és egy kúpból álljon, egymáshoz képest megfelelően elhelyezve.
  • A harkály folyamatosan haladjon lefelé. Amikor leért, kerüljön ismét felülre.
  • A harkály miközben lefelé mozog, folyamatosan kerülje körbe a rudat spirál alakban.
  • A harkály folyamatosan kopácsoljon (teste alsó lapjának középvonala körül forogjon egy irányba egy intervallumon belül).
  • Az egérrel körbe lehessen járni a színteret.

Bolygómozgás példa továbbfejlesztése

Részfeladatok:

  • Helyezzünk el sárga fényű pontfényt a Nap középpontjában és állítsuk be a megvilágításhoz szükséges dolgokat!
  • A bolygó forogjon saját tengelye körül.
  • A bolygó 23,5 fokban legyen megdöntve az ekliptikához képest.
  • Adjuk hozzá a holdat! Akár többet is!
  • Bővítsük további bolygókkal és holdjaikkal!